Hur löser man denna vattenskada på taket?

3k läst  4 svar

1. F
    Medlem Nivå 10
    Hej!

Hoppas på lite input och förslag till lösning.

Vi hade precis avslutat en vattenskada i golvet i köket och fått allt klart samt ersättning från försäkringsbolaget då vi vaknade idag och märkte att det regnade in i köket, suck.

Jag har bifogat några bilder.

Så nu vore jag tacksam på förslag till åtgärder.

På bild 1 ser man att det droppade in ganska rejält via köksfläktens "skorsten"/utlopp.
    På bild 2 så kröp jag upp på vinden och man kan se att det rinner vatten ned via utloppets yttre kant till höger.
    På bild 3 ser man att jag röjt bort all isolering som faktiskt inte var så blöt som jag trodde, för att lufta det som blivit fuktigt.
    På bild 4 ser man den bit plank i taket som också blivit fuktigt.
    På bild 5 ser man en "close up" runt utloppet där det är rejält fuktigt på höger sida.
    På bild 6 ser man hur långt de plankor i taket som är fuktigt på andra sidan takstolen. Inte så långt alltså.

Så nu är frågan vad man ska göra?
    Kan detta torka av sig själv, eller måste man anlita torkexperter?
    Tydligen går inte hål i tak på villförsäkringen så jag gissar man får bekosta detta själv. Nummer ett blir väl att täta läckan och sen byta det som inte torkar. Men vad kan det kosta tro?

Tacksam för alla tips och råd man kan få.

Mvh
    Fredrik

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Re: Hur löser man denna vattenskada på taket?

Äsch det där är väl inget att hänga läpp för!

Upp på taket fort som fasen och fixa orsaken till problemet. Montera en riktig huv, en två delad rackare. Antingen köper du en färdig eller så fixar plåtis en till dig. Skär bort pappen runt genomföringen och besiktiga råsponten. Byt det som är dåligt. Lägg ny papp och montera nya huven/genomföringen.

Passa på att ta bort eternitröret och ersätt detta med ett spiroroör. Isolera spiroröret noggrant, även genom taket och en bit upp i huven.

Ev måste det vara (brand)isolering på spiroröret när du tar det ner genom bjälklaget så hålet vill nog bara lite större (bra, då sågar du bort lite fuktigt virke).

Torka tort och återställ.

Jag skulle inte bekymra mig om att det är lite fukt kvar. Fixa istället orsaken till problemet och ta dig tid att inspektara detta ställe från vinden sent i vår och sent höst 2007. Ser det bra ut nästa höst kan du klappa dig på huvudet och lägga undan verktygen för denna gång!

Rätt eller fel, så skulle jag göra.

3. ByggPutte
    Medlem Nivå 8

Skulle gjort så också.
    Tänk på att det är asbest i eternitröret.
    Försök inte bryta det i små bitar.

Mvh Putte

4. Buuzzz
    Medlem Nivå 7

Lånar tråden lite :cool:
    Följdfrågor:
    Var finns det färdiga huvar ??
    Vilken dimension på spirot, hur mycke isolering ??

5. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Visst finns det färdiga huvar. Tex så har Lafarge Tekkin (Vittinge tegel) frånluftshuvar som passar deras pannor (en jag köpte såg ut att vara tillverkad av någon svensk liten plåtfirma, minns inte namnet).

Dimension spå spiro beror ju på rörlängd, antal böjar och vilken fläkt du har så det är ju lite svårt att svara på. Ställ den frågan, med mer info bifogad, i avdelning Ventilation!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: