Hej!
Hoppas någon med mer kunskap kan ge mig några bra tips :)

Denna stolpe som går hela vägen från källaren och upp i mitten av trappan skulle jag antingen behöva förlänga eller kapa av för att få dit ett räcke som är högre än nuvarande som är ca 70cm högt. Stolpen har ojämt rundade hörn och är inte fyrkantig alls.

Vad är bästa sättet här, försöka förlänga den 30cm eller kapa av i golvnivå och sedan sätta en ny stolpe på något sätt?

Och hur gör man för att få till ett bra slutresultat?

• Trätrappa och korridor med vit stolpe vid trappans slut, del av ett renoveringsprojekt. Oregelbunden stolpe övervägs för förlängning eller byte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade förlängt den som den är. Betydligt större krav på en skarv nere vid golvet än uppe i änden. Slöjda till en klabbe med samma profil och skarva med grova plugg, 10 mmx10 cm tex, planslipa och limma ytorna. Nu är jag ingen trämästare så forumets kunniga på området kan säkert ha bättre skarvtips.

• Gilla
Jonas Bonnevier retired och 4 till
  • Laddar…
Förläng den sen köper du en fräs typ en ryobi eldriven handfräs. Måla allt då märker man inget

Jag hade limmat ihop några 45x145 reglar och kapat blocket så de får samma dimensioner sen fräst hörnen efter du har monterat den

K Knight skrev:
Förläng den sen köper du en fräs typ en ryobi eldriven handfräs. Måla allt då märker man inget

Jag hade limmat ihop några 45x145 reglar och kapat blocket så de får samma dimensioner sen fräst hörnen efter du har monterat den
Låter enkelt men måtten runt om stolpen är rätt ojämna och inte raka. Har limmat ihop ett block av 3st 45x145, problemet är att varken min gersåg eller bordssåg kan såga så här stora block.

• Ritning av en oregelbunden rektangel med mått: 125mm, 124mm, 130mm, 122mm runt om.
    Skapa konto
Jag är fullständigt amatör men har kollat på hundratals videos på tuben😉

Laxknut fräses i båda delarna, en sådan håller även utan lim och kan inte lossas.

ranzor ranzor skrev:
Har limmat ihop ett block av 3st 45x145, problemet är att varken min gersåg eller bordssåg kan såga så här stora block.
Kapa först, limma sen. Därefter hyvla tills delarna passar.

Jag tror också på en laxstjärt som skarv för den som kan, men är inte avundsjuk på dig som behöver göra den. Jag skulle nog prova med tre eller fyra mindre tappar eller gängstänger och rampamuffar istället.

• Gilla
roger2011
  • Laddar…
ranzor ranzor skrev:
Låter enkelt men måtten runt om stolpen är rätt ojämna och inte raka. Har limmat ihop ett block av 3st 45x145, problemet är att varken min gersåg eller bordssåg kan såga så här stora block.
Du kan vändsåga med bordssågen dvs såga ett snitt, vänd på stycket och såga från andra hållet men spar 15-20 mm i mitten. Det sista tar du med en handsåg. Alternativt så gör du ett snitt med bordssågen och resten för hand.
Handsåg funkar också om du bara ska kapa. Klyva går men kräver mer teknik och av sågen.

Ska du skarva så gör någon överlappning, t ex halvt i halvt (stillestånd i hjärnan, på engelska heter det half lap-joint). Det ör en av de enklare skarvarna.

Hand saw,chisel, sand paper, spackel and if you want.... beer?
3D-modell av ett staket med vertikala ribbor och en hörnstolpe.
Skapa konto

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Varför göra det så komplicerat? Låt stolpen ha en annan profil sista biten, och gör det till en del av räckets utformning. Då kan du exempelvis fästa med rejäla plugg i änden som finns där nu.

jonmo jonmo skrev:
Varför göra det så komplicerat? Låt stolpen ha en annan profil sista biten, och gör det till en del av räckets utformning. Då kan du exempelvis fästa med rejäla plugg i änden som finns där nu.
Hur får man till det snyggt? Jag har nog dålig fantasi hur man skulle göra det

S sturnus skrev:
Hand saw,chisel, sand paper, spackel and if you want.... beer?
[bild]
That looks amazing, will see if I can do it.

ranzor ranzor skrev:
That looks amazing, will see if I can do it.
I believe in your abilities. The proverb says that to be able is to want

Here other way, maybe easyer for you. Drill holes and use pin from eg spade handle.
En 3D-modell av ett fyrkantigt rör med ett cirkulärt hål i mitten, föreslagna som en del av ett byggprojekt.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
ranzor
  • Laddar…
Du kan be en smidesfirma göra en förhöjning i järn efter en fin skiss.
Bara skruva dit utan krångel.
/W

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.