Hej!
Hoppas någon med mer kunskap kan ge mig några bra tips
Denna stolpe som går hela vägen från källaren och upp i mitten av trappan skulle jag antingen behöva förlänga eller kapa av för att få dit ett räcke som är högre än nuvarande som är ca 70cm högt. Stolpen har ojämt rundade hörn och är inte fyrkantig alls.
Vad är bästa sättet här, försöka förlänga den 30cm eller kapa av i golvnivå och sedan sätta en ny stolpe på något sätt?
Och hur gör man för att få till ett bra slutresultat?
Hoppas någon med mer kunskap kan ge mig några bra tips
Denna stolpe som går hela vägen från källaren och upp i mitten av trappan skulle jag antingen behöva förlänga eller kapa av för att få dit ett räcke som är högre än nuvarande som är ca 70cm högt. Stolpen har ojämt rundade hörn och är inte fyrkantig alls.
Vad är bästa sättet här, försöka förlänga den 30cm eller kapa av i golvnivå och sedan sätta en ny stolpe på något sätt?
Och hur gör man för att få till ett bra slutresultat?
Jag hade förlängt den som den är. Betydligt större krav på en skarv nere vid golvet än uppe i änden. Slöjda till en klabbe med samma profil och skarva med grova plugg, 10 mmx10 cm tex, planslipa och limma ytorna. Nu är jag ingen trämästare så forumets kunniga på området kan säkert ha bättre skarvtips.
Förläng den sen köper du en fräs typ en ryobi eldriven handfräs. Måla allt då märker man inget
Jag hade limmat ihop några 45x145 reglar och kapat blocket så de får samma dimensioner sen fräst hörnen efter du har monterat den
Jag hade limmat ihop några 45x145 reglar och kapat blocket så de får samma dimensioner sen fräst hörnen efter du har monterat den
Låter enkelt men måtten runt om stolpen är rätt ojämna och inte raka. Har limmat ihop ett block av 3st 45x145, problemet är att varken min gersåg eller bordssåg kan såga så här stora block.K Knight skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 754 inlägg
Kapa först, limma sen. Därefter hyvla tills delarna passar.ranzor skrev:
Jag tror också på en laxstjärt som skarv för den som kan, men är inte avundsjuk på dig som behöver göra den. Jag skulle nog prova med tre eller fyra mindre tappar eller gängstänger och rampamuffar istället.
Produkter som diskuteras: "gängstänger"

Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Du kan vändsåga med bordssågen dvs såga ett snitt, vänd på stycket och såga från andra hållet men spar 15-20 mm i mitten. Det sista tar du med en handsåg. Alternativt så gör du ett snitt med bordssågen och resten för hand.ranzor skrev:
Handsåg funkar också om du bara ska kapa. Klyva går men kräver mer teknik och av sågen.
Ska du skarva så gör någon överlappning, t ex halvt i halvt (stillestånd i hjärnan, på engelska heter det half lap-joint). Det ör en av de enklare skarvarna.
Medlem
· Stockholm
· 4 350 inlägg
Du kan be en smidesfirma göra en förhöjning i järn efter en fin skiss.
Bara skruva dit utan krångel.
/W
Bara skruva dit utan krångel.
/W
Jag tror dock inte det är så bra att lämna kvar de nuvarande räcket då det kan bli klättervänligt. Du bör iaf kontrollera så du uppfyller kraven. Min 90cm
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...akerhet-vid-anvandning/racken-och-ledstanger/
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...akerhet-vid-anvandning/racken-och-ledstanger/
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Problem för Open Infra Core AB
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Tips på jordad taklampa/kontakt – problem med för liten kupa
El -
Fuktproblem i badrum – föreningen mäter bara underifrån?
Badrum -
Oberoende rådgivning för fuktproblem?
Tak & Vind -
Kan någon förklare vilket "problem" en kantbalk/kantförstärkning egentligen löser?
Grund & Markarbeten