Byggahus.se

hur löser jag detta?

1. M
    Medlem · stockholm · 26 inlägg

mike_van_dyke

Medlem
    Hej.
    Har idag detta i garaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2017-08-03 09.41.34.jpg

med detta utseende invändigt. samtliga säkringar är på 25A. Elen kommer ifrån huvudhuset, och där är det avsäkrat med 3st 16A(??? verkar inte logiskt alls. eller så tog någon i så de sket på sig när de säkrade i garaget :D)
    2017-08-03 09.41.48.jpg

Bild på handsken. CEWE 16A/500v tydligen
    2017-08-03 09.41.19.jpg

Det jag vill göra är att modernisera denna sk ojordade 3fas. För jag har en svets som kräver 1-fas 16A(vanlig stickpropp). bortsett från att jag vet att jag egentligen inte får mecka med det här själv, då jag är målare till yrket. men om vi låtsas att jag får hålla på med det iaf :D hur skall jag gå tillväga för att styra upp det rätt?

edit: den sladd ni ser som går rakt uppåt på bild1 är enbart till lamparmatur med tillhörande knapp och ett vanligt uttag(för att få lampa på vinden i garaget).

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det är en 4poligt uttag + jord i skalet , ser ut som 16 amp till den , öppna urratget och titta ,
    är det 4 ledare + jord , ( en ledare till varje stift + jord som sitter på skruv i metallen ), så är det bara att byta till den nya sorten 16 amp med enfasuttag på , så är du hemma , som info , vid ändring av detta så bör en jordfelsbrytare monteras för hela centralen , ska vara för alla uttag från 16 amp och nedåt och ska installeras av elektriker

3. D
    Besserwisser · E · 17 990 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Byt passdelar till något lämpligare. Om ledningen är 2,5 kvadrat kan säkra av enfas uttagen med 16A. Men 10A är det normala.
    Även utan att blanda in elektriker kan du byta säkringarna mot något lämpligare.
    Trefasuttaget är med nolla och jord, så det är bara att byta mot ett modernt.

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Menar du att han ska säkra vägguttagen med 16 amp

5. A
    Medlem · 874 inlägg
    Det som står tryckt på propphuvudet är alltså max vad säkringsstorlek som passar, sedan är det passdelen bakom säkringen som avgör vilken säkring som ska användas...

Du har alltså 3x16A till trefasutaget (grå)
    Grupp 3,4 är vanliga 10A (röd)
    Grupp 2 är lite svår att se...kan vara 16A,
    Vilket då innebär att ett av uttagen kan redan vara säkrat med 16A...kontrollera!

Men byt 3fas uttaget till ett

https://www.eldirekt.se/elmaterial/eluttag/uttag-kapslade/cee-kombiuttag-ip44

• Laddar…
  6. D

Daniel 109

Besserwisser
    Jag kollade inte bilden så noga, då är det nog rätt passdelar då.
    Det finns ingen anledning att ta ett trefasuttag med enfas när det redan finns 16A enfas bredvid. Ta ett helt vanligt trefasuttag.

7. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Menar du att han ska säkra vägguttagen med 16 amp

8. T
    Medlem · Västra götaland · 2 649 inlägg

Tobbe_3

Medlem
    Ett vägguttag säkrat 13 eller 16 a i garage är aldrig fel.
    Uttaget skall i så fall matas av en gruppledning på 2,5 mm2. Vid 13 a kan man ev ha 1.5 mm2 vid öppen förläggning.( Inget att rekommendera ).

Redigerat 3 aug 2017 22:54
  9. D

Daniel 109

Besserwisser
    Liteavvarjre: Ja. Det tycks ju redan vara det i ett uttag. Så det är väl bra som det är.

10. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Fel ett vägguttag får inte säkras med 16 amp men enligt nya EU-regler fär 1,5 m2 säkras
    13 amp men ej 1 fas vägguttag till 16 amp

11. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 615 inlägg

GK100

Medlem
    Det tycker jag också verkar rimligt. Och byt som sagt trefasuttag till ett CEE utan enfas påbyggt.

12. T

Tobbe_3

Medlem
    Ett vanligt vägguttag får säkras med max 16 a. I Sverige väljer man ofta en mindre säkring t.ex. 10 a. Ledningsdimensioneringen styrs av flera faktorer
    Förläggning sätt
    Omgivningstemperatur
    Säkringstyp ( Diazed eller automatsäkring)
    Samförläggning med andra belastade ledningar

Det är några faktorer som styr kabeldimensioneringen av korta ledningar.

Vid längre ledningar måste man även ta hänsyn till spänningsfall och utlösningsvillkor.

Redigerat 3 aug 2017 23:09
    • Laddar…
  13. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 948 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Varför skulle man inte få göra det? Om utrustningen är godkänd för 16A (de flesta är det) så går det utmärkt. Normala regler för ledningsdimensionering gäller förstås (dvs vanligen 2,5 kvmm ledare). Uttaget har inte med ledningen att göra.

14. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 948 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Ja, och detta styrs av vad själva vägguttaget är godkänt för. Gruppledningen i sig är inte relaterad till detta utan den dimensioneras för sig och kan behöva vara grövre än 2,5 kvmm för 16A om avståndet är långt eller matningen klen.

15. T

Tobbe_3

Medlem
    På 1970 och 1980 talet fanns en begränsning på max 10 a säkring i Sverige för grupper innehållande vanliga vägguttag.

Den regeln är idag borttagen. Idag gäller 16 a.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.