Hej! Har en kompis vars badrumsvägg ser ut enligt följande. Jag är själv rätt händig men inte så bra koll på badrum ännu. Är badrummet bortom räddning eller vad finns det för lösningar?
Tapeten sitter på betongvägg, kom gärna med lösningsförslag samt vad ni uppskattar att det kostar att lösa.
Tack på förhand!
Tapeten sitter på betongvägg, kom gärna med lösningsförslag samt vad ni uppskattar att det kostar att lösa.
Tack på förhand!
Det är ju lite svårt att baserat enbart på bilden ha en uppfattning om problemets omfattning.
Jag tänker dock att steg ett är att städa ordentligt (ser ju sådär halvrent ut). Torka ordentligt med ett medel som innehåller lämplig andel klor, eller annat svamp-/bakteriedödande medel.
Steg två är att se till att det finns en fungerande ventilation/lämna dörren öppen mest hela tiden och se hur saker utvecklas.
Att det ser ut som det gör precis vid duschen kan bero på att ytan på tapeten/mattan skrubbats bort med tiden, varvid det finns bättre möjlighet för vatten att bli kvar och saker och ting att växa till. Det kan dock bero även på helt andra saker.
Det är helt omöjligt att säga någonting om kostnader utan att veta något om vari problemet består och dess omfattning.
Jag tänker dock att steg ett är att städa ordentligt (ser ju sådär halvrent ut). Torka ordentligt med ett medel som innehåller lämplig andel klor, eller annat svamp-/bakteriedödande medel.
Steg två är att se till att det finns en fungerande ventilation/lämna dörren öppen mest hela tiden och se hur saker utvecklas.
Att det ser ut som det gör precis vid duschen kan bero på att ytan på tapeten/mattan skrubbats bort med tiden, varvid det finns bättre möjlighet för vatten att bli kvar och saker och ting att växa till. Det kan dock bero även på helt andra saker.
Det är helt omöjligt att säga någonting om kostnader utan att veta något om vari problemet består och dess omfattning.
Är det rum under mark?
Tänker på om det kan komma fukt utifrån...
Villa eller lägenhet?
Generellt sätt om det börjar växa svartmögel så beror det på för dålig ventilation, så hur ser ventilationen ut?
Han bör ju gnugga väggarna där med Klorin, eftersom det dödar mögelsporerna så det inte växer mer.
Tänker på om det kan komma fukt utifrån...
Villa eller lägenhet?
Generellt sätt om det börjar växa svartmögel så beror det på för dålig ventilation, så hur ser ventilationen ut?
Han bör ju gnugga väggarna där med Klorin, eftersom det dödar mögelsporerna så det inte växer mer.
Hej! Det är en lägenhet på 5e våningen så all fukt bör vara inifrån. Det finns frånluft/ventilation men är ganska igensatt och har varit det ett tag. Tänker att det kan vara anledningen till "möglet". Men att gnugga av väggarna med ex klorin är ett bra förstasteg då, efter att man såklart städat av och tömt rummet. Om det inte skulle släppa efter det, tänker om det är så att möglet sitter i tapeten och inte utanpå. Går det riva ner den till betong och sedan täta och sätta dit ny tapet? Isåfall hur blir ytan under, tänker att den nya tapetseringen inte blir lik snygg?anders07 skrev:
Tack för hjälpen!
Tack för svar! Aa första steget blir att städa av rejält och verkligen låta det vädra av för att sedan se hur det utvecklas. Om det är så att det sitter i tapeten och inte på den, vad finns det då för tillvägagångssätt? Är det att riva ut tapeten som gäller och täta samt tapetsera/kakla på nytt som gäller?K Kardan79 skrev:Det är ju lite svårt att baserat enbart på bilden ha en uppfattning om problemets omfattning.
Mvh
Jag tror att du kan räkna med att tapeten aldrig någonsin kommer att se vettig ut igen, men svartmöglet (om det är vad vi ser) bör kunna avdödas. Tapeten ser ut att ha passerat i vart fall sitt estetiska bäst före-datum.T Tvingen01 skrev:Tack för svar! Aa första steget blir att städa av rejält och verkligen låta det vädra av för att sedan se hur det utvecklas. Om det är så att det sitter i tapeten och inte på den, vad finns det då för tillvägagångssätt? Är det att riva ut tapeten som gäller och täta samt tapetsera/kakla på nytt som gäller?
Mvh![]()
Jag tror inte att det är möjligt att ersätta tapeten med kakel. En sådan tätskiktslösning är idag inte tillåten (det ska vara ett tätskikt bakom kaklet). Tapeten borde dock kunna bytas mot annan tapet eller matta.
I den här artikeln finns lite information om priser, m.m.
https://www.byggahus.se/badrum/pris-plastmatta-eller-vatrumstapet-badrum
Det är väl inga problem att ersätta tapeten med kakel (med ett korrekt tätskikt bakom såklart)? Däremot är det inte tillåtet att behålla tapeten och kakla på den.K Kardan79 skrev:
Och ventilationen måste förbättras, för så där får det inte bli!
Tänk på att det inte bara är på tapeten, utan mögelsporerna är ju i luften också, och om de trivs så där bra i badrummet lär det vara ganska mycket i luften.
Svartmögelsporer finns överallt, men om man förhindrar dem från att växa så hålls de på en låg nivå.
Tänk på att det inte bara är på tapeten, utan mögelsporerna är ju i luften också, och om de trivs så där bra i badrummet lär det vara ganska mycket i luften.
Svartmögelsporer finns överallt, men om man förhindrar dem från att växa så hålls de på en låg nivå.
Jag var helt säker på att jag läst att det numera inte skulle vara ok att kombinera olika tätskikt på aktuellt vis, men hade fel.useless skrev:
Förlåt TS!
Under vissa förutsättningar är det ok.