Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Hur löser jag bänkbelysningen, stickpropp till fast installation

1. R
    Lösvirkesbyggare · Kungsbacka, Halland · 4 863 inlägg

roli

Lösvirkesbyggare
    Det finns ju olika storlekar på utanpåliggande kopplingsdosor. Rätt placerad så kommer den inte att synas.

Om du kan dra in befintlig kabel i den nya bänkbelysningen beror ju på vad du har tänkt köpa för belysning. Det finns belysningar som klarar detta men om din gamla kabel sedan räcker till den nya belysningens anslutningar är ju då nästa fråga.

• Laddar…
  2. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 184 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    För denna typ av armatur, där sladden har ett C7-liknande uttag på sladden så kan jag inte rekommendera annat än att behålla stickproppen och montera ett uttag som den kan pluggas in i. Alternativet är att byta armatur till en som är avsedd för fast installation, det finns,.

3. L
    Medlem · 11 inlägg

Lule32

Medlem
    ja, alltså vi har ju inte bestämt vilken armatur ännu. Ikeas var ju bara ett exempel.
    Vi vill ju helst hitta en armatur för fast installation. Kan du peka mig i rätt riktning för jag hittar bara för stickpropp när jag googlar.

4. Fotografen
    Verktygstokig · E · 11 418 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Lite halvt OT frågar jag efter tips?
    Jag har ett snarlikt problem, jag vill ersätta två 18W bänkarmaturer från början på 80-talet med nya, men har svårt att hitta något...för bara 2-3 år sedan fanns samma sortiment som alltid funnits av bänkarmaturer för alla hyfsat normala längder av lysrör, men nu verkar allt bortrationaliserat och hänvisat till led.
    Jag har inget mot det, men med detta följer att allt är plastsmäck och sitter med stickpropp...finns det något i plåt, för fast anslutning och som håller i 40 år, som de jag redan har?

5. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 15 091 inlägg

AlfredoPremiumikon: Hand

Besserwisser
    OT och viss risk att jag blir idiotförklarad men jag är lite nyfiken på varför?

6. raveper
    Hobbysnickare · västragötaland · 4 350 inlägg

raveper

Hobbysnickare
    Ja. Hide a light tillex. Om det hållet 40 vet jag ju såklart inte

7. Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
  8. Fotografen

Fotografen

Verktygstokig
    De ser ju vettiga ut...

9. Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    De är också vettiga.
    Går att installera på normalt sätt i Sverige.
    Enkelt att montera med sina självhäftande kuddar.
    Kabelingång på vardera kortsida plus mitt på långsidan.
    Anslutning av ledarna får man göra upp och ned och jag kan inte vrida min kropp så mycket längre...
    Möjlighet till separat matning av uttag och belysning.
    Dimbar.
    Uttag i vardera ände.
    Inställbar ljusfärg 2700 & 3000 K. Kanske väl gul i 3kK-läget för min smak.
    Lyser tillräckligt starkt.

https://www.hidealite.com/sv-se/produkter/tak-vagg/underskapsarmaturer/kitchen-line-_-676312
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2021-12-18_14-50-44.png

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2021-12-18_14-58-38.png

10. Q
    Medlem · Uppland · 123 inlägg

Quist

Medlem
    Bo, hur känns ljuset i Kitchen Line? Är det stor skillnad mot lysrör eller märks det knappt något skillnad?
    När halogenspottarna kom så tyckte jag att det ljuset kändes så krispigt och klart med bra färgåtergivning jämfört med lysrör (för att inte tala om glödlampor).

Kitchen Line verkar ha opalvit plast framför LED:arna så jag funderar lite på hur det påverkar ljuskänslan.

11. S
    Medlem · 526 inlägg
    Du har inte missat att det finns LED-lysrör, alltså ledbelysning fast i formen av ett lysrör som går att använda i befintlig armatur. Om det nu bara är LED ni vill åt och inte ha en ny armatur.

• Laddar…
  12. Jensberglund
    Medlem · 25 inlägg
    Tack för tipset. Men det är hela armaturen som vi ville byta ut.

Det blev Ikeas MITTLED som vi är nöjda med. Inte värsta arbetsbelysningen men vi tyckte att det var värt att tumma på för designen.

• Laddar…
  13. Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Jag har nog inte riktigt ögon längre för att kunna svara. Jag är nöjd. Det är som sagt lite gulare jämfört med lysröret jag hade tidigare, men det passar bra. Flimmer etc kan jag inte uppfatta. Hur färger uppfattas kan jag inte se någon skillnad mot så här efteråt, då behöver man göra ett A/B-test.

Det enda jag inte är nöjd med är uppstartstiden, Alla Hidealites LED verkar ha en fördröjning på nån halvsekund innan de tänder. Men det är ju många gånger bättre än förut vilket var den största anledningen till att jag bytte.

• Laddar…
  14. Fotografen

Fotografen

Verktygstokig
    Man får nog beställa hem en eller två å testa...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.