Byggahus.se

Hur lösa springa mellan bänkskivor?

1. Z
    Husspekulant · Nivå 9
  2. S
    Anonym
    mera silikon eller metallist?

3. T
    Medlem · Nivå 16
    Finns metall-list i mässing med T-profil.
    Eller varför inte skjuta höger skiva till vänster?

4. Immobil
    Medlem · Nivå 17
    Det finns aluminiumlister också, som är avsedda för detta ändamål. Finns hos välsorterade bygghandlare.

5. F
    Medlem Nivå 8
    Hitta en liknande skiva alt de på bilden. Ta och slipa ner den/de och spara allt "spån" sätt en bit silvertejp på undersidan av skivorna och sen blandar du ut spånet med trälim och arbetar in mellan skivorna. När det har torkat så slipar du av lite lätt och förhoppningsvis så håller det sig som ett stycke och spricker förhoppningsvis inte.

Har gjort samma sak med ett egenbyggt bord där två skivor blev en bred. Men då körde jag även in pluggar innan montering så att de inte föll isär men tror inte du kommer lida av det problemet.

Edit: kan du enkelt lossa ena så borra upp 3-4 hål för träpluggar och tryck in med lite lim så att de inte kan röra sig så blir min lösning det bästa du kan köra på.

6. Z
    Husspekulant · Nivå 9
    Jo, skjuta höger skiva åt vänster hade jag tänkt göra, men jag vill ju att den ska stanna kvar där. Förmodligen fanns det ingen springa när köket var nytt, utan bänkskivorna har rört sig sedan dess.

7. Larsa
    Medlem · Nivå 13
    Bäst blir väl att fräsa in kex så att skivorna sitter ihop permanent. Har du inte grejor till det skulle jag testa med att tvinga ihop dem och sen skruvbeslag på undersidan. Rengör och limma skivorna mot varandra.

Sen kanske den vita silikonfogen mot kaklet borde uppgraderas mot ngt snyggare ;)