Byggahus.se

Hur lösa sockeln?

1. H
    Medlem · Södermanland · 25 inlägg

Hans G2

Medlem
    I slutet av april la jag in ett nytt Kährs 3-stavs ekparkett i några rum, mellan ca 10-18 m2. Som glad amatör blev det lite större glipor mot vägg på enstaka ställen, ca 11 mm, men merparten är i vart fall under 10 mm. Nu funderar jag på vilken sockel som jag bör sätta och blir inte riktigt klok på vilken den bästa vägen är.

Min första tanke var att köra 15 mm sockel för att ha marginal för krympning vintertid, men då fodren har sparats så blir tjockleken en utmaning. Fodren är troligtvis 40-tal, en äldre slät profil men då väggarna genom årtiondena fått ett par lager tapet och spackel på sig är djupet numera generellt mellan 11-14, med något enstaka dörrfoder som endast är 9 mm eller till och med 15. Ibland skiljer det även på olika sidor av en dörrpost. Väggarna har redan målats så det känns inte aktuellt att riva bort fodren nu.

Första funderingen är om det ens är möjligt med 12 mm sockel eller om golvet vintertid kommer krympa över 1-2 mm och på så sätt bilda en springa?

Andra funderingen är hur man hanterar skillnaden mellan sockel och foder på bästa sätt. Min grundtanke var att slipa/hyvla ner sockeln lite mot fodret och ev dra på lite fog innan allt målas upp, på så sätt borde man ju kunna ta upp någon mm. Men med extremerna 9 vs 15 mm känns det svårare. Kan man blanda socklar av olika tjocklek i samma rum eller i olika rum utan att det ser helt galet ut?

För den riktigt intresserade kommer även en förteckning över befintlig fodertjocklek per rum så ni kan förstå utmaningen bättre ;)

Kontor mot hall - 11 mm
    Kontor mot garderob - 12,5 mm

Sovrum 1 mot hall - 11,5 mm
    Sovrum 1 mot altan - 14 mm

Sovrum 2 mot hall - 11 mm / 14 mm
    Sovrum 2 mot altan - 11 mm
    Sovrum 2 mot garderob - 10 mm

Vardagsrum mot hall - 9 mm
    Vardagsrum mot altan - 15 mm

Hall mot kontor - 13
    Hall mot bad - 9
    Hall mot källare - 14
    Hall mot rum 1 - 14
    Hall mot rum 2 - 11
    Hall mot wc - 13
    Hall mot vardagsrum - 13/14
    Hall mot kök - 14
    Hall ytterdörr - 11/12

(Ja, jag har många dörrar...)

2. ÅkeSun
    Medlem · 90 inlägg

ÅkeSun

Medlem
    kör med gamla sockeln kompletterad med en kvartsstav i ek i hörnan mellan parkett och sockel

3. E
    Medlem · halland · 172 inlägg

egge80

Medlem
    Du girar änden som kommer mot fodret i 45 grader, så de livar (kommer kant i kant med varandra), har gjort så några gånger och får man det inmålat så blir det snyggt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.