Hej,

Har under vintern bytt golv i både kök och vardagsrum och då valt samma golv. New England Oak från Pergo. Länk!

Otroligt nöjd överlag med detta lyft vs det gamla slitna parkett-imitations klickgolvet som låg i huset. Men, som vanligt - blev något inte helt hundra. När jag var klar såg jag att en bräda sviktade lite i mitten. Se bilder nedan. Den är mitt i rummet och det är ett resultat av ojämnhet under gissar jag.

Rummet är stort (46,5m2) och här på mitten fanns en gång en vägg och till höger ett sovrum. Till vänster ligger originalparkett. Det är således flytspacklat lite i mitten av rummet, linolium-matta och huset är från 72 så lite ojämnheter.

Jag tänker att mina alternativ nu är:

1. Fram med sänksågen och ta bort brädan (jag har två brädor kvar) rätta till ojämnhet och kolla ordentligt med pass (vilket jag skulle gjort innan, men)

2. Börja lyfta bort golvet från ena väggen och backa. Uppskattningsvis 12-13m2 och jag lär väl bryta sönder någon bräda på vägen så detta innebär förmodligen inköp av något paket.

3. Anlita en golvläggare som kan sin sak och gör punkt 1 åt mig.

Min osäkerhet och rädsla är att om jag gör punkt 1 själv, för första gången så sågar, bryter eller förstör jag på annat vis någon annan kringliggande bräda pga. bristande erfarenhet.

Är min analys av felet rätt tror ni? Löser jag det själv eller är det lätt hänt att jag förstör något mer? 😂

OBS på en av bilderna har jag min kroppsvikt 80kg på brädan som sviktar för att verkligen tydliggöra glipa/problem.

• Nylagt laminatgolv New England Oak med synlig sviktande bräda och gråa klinkers i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagda laminatgolv i New England Oak-design med synlig ojämnhet mitt i ett rum.
    Skapa konto
  • En person belastar en sviktande laminatbräda på golvet för att illustrera en glipa på mitten.
    Skapa konto
Det är svårt att jämna ut nåt genom att bara ta upp en enda bit, troligen behövs ett större område.
Sen bör du ha lite bättre koll på dina skarvar, bla har du generalskarv på bilden samt väldigt liten förskjutning på övriga skarvar, brukar va ett minimått på tex 30cm där som står i läggningsanvisningen.

• Gilla
Ichimoku64 och 7 till
  • Laddar…
Ja det är lite slarv ur det perspektivet med kortare avstånd än anvisning mellan skarvar och någon generalskarv mitt i där. Ingen annan bräda runt om sviktar dock öht och jag tror detta är precis där tidigare vägg funnits..

Hade jag varit TS hade jag tagit upp golvet och lagt om det enligt läggningsanvisningarna.

Om du har dessa problem nu innan det ens blivit rejält fuktigt i luften som det är på sommar och höst och senare vid övergång till torr vinterluft kommer rörelserna i golvet visa på varför du inte kan lägga som du gjort.

Passa på nu medan du kan komplettera med fler brädor om du behöver.

Gör om och gör rätt helt enkelt och få ett problemfritt golv som håller i många år.

• Gilla
Peter_Ker och 8 till
  • Laddar…
hsd
Ta upp i omvänd ordning, börja med den sist lagda , eftersom det är så stort/långt bör ni vara 2 , ta det lungt vicka upp och dra isär klickskarven
Märk ,siffror, allt eftersom så kan Du återställa utan större svårighet
Har gjort det på ett golv för att komma åt en lucka, inte lika långt som hos Dig men jobbet gick helt problemfritt och ingen kan se att det har gjorts
Viktigt att hålla rent klickspåren vid montering

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
Jag hade tagit upp hela golvet, köpt två paket till och lagt halv i halv. Oerhört mycket snyggare i min mening.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Förutom att golvet inte kommer hålla i längden.

Hade jag sett ett sånt golv så hade jag bara funderat över hur mkt annat som är knas.

• Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Jag hade tagit upp hela golvet, köpt två paket till och lagt halv i halv. Oerhört mycket snyggare i min mening.
Enig. Sånt lönar sig

Och göra ordentligt underarbete så att golvet är jämt

• Gilla
JockeÅgren och 2 till
  • Laddar…
Hej!

Tack för bra feedback, både en förbannelse och tjusning med att fixa själv och lära sig allt eftersom:

- det här med att göra misstag.. (det blir ju bättre varje gång, om man tar till sig 😅)

Jag försökte verkligen kontrollera att det var jämnt underlag men uppenbarligen inte - eller en kombination med lite lite nivåskillnad och fusk med skarvarna. Jag håller med om att det är bättre att göra om och göra rätt för att vara helt nöjd med detta. Tänker att jag köper några nya paket och backar.

• Gilla
JanneJanne123 och 8 till
  • Laddar…
P PG87 skrev:
Hej!

Tack för bra feedback, både en förbannelse och tjusning med att fixa själv och lära sig allt eftersom:

- det här med att göra misstag.. (det blir ju bättre varje gång, om man tar till sig 😅)

Jag försökte verkligen kontrollera att det var jämnt underlag men uppenbarligen inte - eller en kombination med lite lite nivåskillnad och fusk med skarvarna. Jag håller med om att det är bättre att göra om och göra rätt för att vara helt nöjd med detta. Tänker att jag köper några nya paket och backar.
Så som golvet är lagt med skarvarna så kan bara detta göra att det upplevs som svikt. Plankorna brukar tillverkas för bästa låsningseffekt med korrekt överlapp.

Det KAN göra hela skillnaden.

• Gilla
JockeÅgren och 3 till
  • Laddar…
P PG87 skrev:
Hej!

Klokt beslut som du inte kommer ångra. Mindre nivåskillnader kan du fixa genom att lägga bitar av lumpapp på ställen som är låga. Skaffa en rätskiva eller använd en av golvplankorna på högkant för att se att du inte har för stor nivåskillnad. Typiskt får det inte skilja mer än 3mm på 2 meters längd och max 1-2mm på 20cm. Vad som gäller just ditt golv står i läggningsinstruktionerna.

Lycka till och välkommen hit till forumet!

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
P PG87 skrev:
Hej!

Borra ett hål underifrån om du kommer åt, kör fogskum, måttlig mängd…

• Haha
JockeÅgren och 3 till
  • Laddar…
M Mamba skrev:
Borra ett hål underifrån om du kommer åt, kör fogskum, måttlig mängd…
Eh..?

Skärmdump av en kalenderapp markerad på den 27 mars med en röd cirkel och en avkryssad dag i april.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
JanneJanne123 och 4 till
  • Laddar…
Avsätter tid för att backa och åtgärda efter påskhelgen.

Vad rekommenderar ni primärt för att jämna ut nivåskillnader som hittas? Nu ligger 2,2mm foam under allt. Känns som att mer foam riskerar att göra det ”svampigt? Bättre att köpa en rulle grålumpapp och skära till och tejpa fast remsor där det behövs?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.