Vi ska sätta upp en innervägg för att göra ett till sovrum där vi gärna vill ha viss ljusisolering till rummet intill. Det behöver inte vara helt tätt, men åtminstonde ok.

Tänkte köra dubbelgips med isolerskivor mellan och massiv dörr, men problemet är:

Innertaket är träpanel med "rännor" som går parallellt till där takskenan ska fästas, se bild där rött streck är där takskenan ska gå:
Trätak med synliga plankor, en vit vägg, takbelysning och en dragspelsliknande gardin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad gör man här. Tätar med nån form av fog i rännorna under skenan?

Rickard.
Ja det beror ju lite på hur mycket jobb du vill göra men vanlig billig latexfog/målarfog funkar bra som ljudtätning. Ännu bättre skulle det såklart bli om du sågade av innertaket på ömse sidor och ansluter innertaket direkt mot konstruktionen men det kanske är överkurs.

Köp skena med ljudtätning på

Matti_75 Matti_75 skrev:
Köp skena med ljudtätning på
Kommer inte täta Spåren dock.

Bästa svaret

Jag hade satt skenorna mot panelen. sen monterat dubbal skivor, 2xgips, eller osb + gips, men med lite luft mellan skiva/tak skiva/vägg etc, amo inte direkt kontakt med skivorna. Sen täta. På golv där jag ändå listar har jag använt flexskum, dåd et går snabbt och är drygt, och tar upp även större springor (tex illbruck FM330). Med tanke på panelen så sätter du säkert taklist också, så då funkar ju den där med. annars en bra fog.

• Gilla
buffi
  • Laddar…
Kör med fog det kommer räcka. Innan du dunkar dit första lagret. Det viktiga är att det blir lufttätt.

• Gilla
buffi
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Jag hade satt skenorna mot panelen. sen monterat dubbal skivor, 2xgips, eller osb + gips, men med lite luft mellan skiva/tak skiva/vägg etc, amo inte direkt kontakt med skivorna. Sen täta. På golv där jag ändå listar har jag använt flexskum, dåd et går snabbt och är drygt, och tar upp även större springor (tex illbruck FM330). Med tanke på panelen så sätter du säkert taklist också, så då funkar ju den där med. annars en bra fog.
Jo ska köra taklist, så kanske bara kör det. Kommer väl behöva täta runt dörrkarmen också, så kanske funkar där med?
Dubbelgips tänkte jag köra, så blir nog ok. Tack för svaren! Köper FM330 på en gång. Har nån billig latexfog hemma, men vette fan hur bra den är.

B buffi skrev:
Jo ska köra taklist, så kanske bara kör det. Kommer väl behöva täta runt dörrkarmen också, så kanske funkar där med?
Dubbelgips tänkte jag köra, så blir nog ok. Tack för svaren! Köper FM330 på en gång. Har nån billig latexfog hemma, men vette fan hur bra den är.
Karmen drevar du bara med isolering.

B buffi skrev:
Alla karmar jag velat ha ljudtäta har jag kört med fm330 skum. Kanske overkill, men det funkar. Sen köper jag ljudkarmar till dörrarna. Jag kör med kompakt (spånfyllfa) eller massiva. Nästan lika bra som en ljudklassad innerdörr men betydligt billigare. Jag brukar handla på mindorr.se

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.