Storsockret
Vi dras med ett ilandsproblem. Vi har två bilar och det behovet kommer finnas kvar i 1-5 år till (gissningsvis runt 3).

Vår uppfart är idag för smal för att ha två bilar bredvid varandra vilket har gjort att vi har andrabilen som används sällan i vår carport och förstabilen bakom/framför den. Det innebär dels att vi måste flytta ut förstabilen för att komma ut med andrabilen och dels att förstabilen måste stökas av under varje dag hela vintern och vi drar ingen riktig nytta av carporten.

Jag funderade därför på hur mycket (eller snarare lite) pengar och arbete jag kan komma undan med om jag vill bredda uppfarten lite. Inte nödvändigtvis nog mycket att båda kan stå bredvid varandra, men så att man åtminstone tar sig förbi. Det är primärt på vintern jag gör det för, på sommar/höst/vår är det egentligen bara irritationsmomentet att behöva flytta en bil, det är inte så mycket väder.

Det är inte mycket trafik upp och ned, andrabilen används max 5 gånger i månaden. På vintern när det är snö och äckligt lär det vara nere på närmare 1 gång i månaden. Men det innebär också att den står långa perioder, därav att jag inte vill ställa den på gräs, det är väl inte en höjdare mot underredet om inte annat.

Tilltänka ytan är idag gräsmatta. Av det lilla jag har varit nere och härjat i jorden i andra ärenden så är min upplevelse att det är hårt under, mycket sten/berg. Tror det är gammal havsbotten. Funderade om man kan komma undan med att gräva undan gräset, lägga markduk, fylla upp med något lämpligt (vad?) och sedan padda så kanske det är nog så? Eventuellt om man skulle köpa markarmering? Eller bara ett par rader stenplattor?

Redigerat:
  • Gilla
Robin Kjellström
  • Laddar…
Det allra enklaste är väl att grusa upp ytan, jag föreslår ett lastbilslass 0/32

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Storsockret
F fribygg skrev:
Det allra enklaste är väl att grusa upp ytan, jag föreslår ett lastbilslass 0/32
Efter utgrävning eller bara rakt på? Paddas efteråt?

Om du ska gräva eller inte beror ju både på underlaget och din ambitionsnivå.

Paddning, vältning eller vattning och åttrampning rekomenderas.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Efter utgrävning eller bara rakt på? Paddas efteråt?
Är det gräsmatta du tänker bredda ut på?
I så fall kan det vara smart att lägga en geotextil upp på gräset och sedan helt vanligt grus. 0-18 eller 0-32.
Rekommenderar 0-18 då det är mycket enklare att hantera och raka ut.
Du behöver inte padda, kör fram och tillbaka med bilen så komprimerar du det så det räcker
Sedan när du använt det klart så bara gräva bort gruset, ta bort duken och så nytt gräs.

• Gilla
eleson och 11 till
  • Laddar…
Har du tomten innom detaljplanerat område?

GoC GoC skrev:
I så fall kan det vara smart att lägga en geotextil upp på gräset och sedan helt vanligt grus. 0-18 eller 0-32.
Geotextil är utmärkt för en tillfällig väg eller parkering om man inte är kostnadskänslig.

Jag rekomenderar bergkross, anser att det blir mindre gräs/ogräs än i naturgrus.

F fribygg skrev:
Geotextil är utmärkt för en tillfällig väg eller parkering om man inte är kostnadskänslig.

Jag rekomenderar bergkross, anser att det blir mindre gräs/ogräs än i naturgrus.
Finns väl knappt naturgrus att få tag på längre. En begagnad lite bit geotextil går det nog att få gratis
Om inte annat såg jag att det finns att köpa på ”lösvikt” på Bauhaus. 16kr/m2 för 2m bred geotextil
https://www.bauhaus.se/markduk-bg-t...FSPugPXV19HAy3VpuF3Bb0xapQtyK4FYaAqaFEALw_wcB

• Gilla
skvader66
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Finns väl knappt naturgrus att få tag på längre. En begagnad lite bit geotextil går det nog att få gratis
Har du nån geotextil att erbjuda TS?

• Gilla
Byggglädje
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har du nån geotextil att erbjuda TS?
Nope, den är slut. Hade lite bk2 geotextil, men den är sedan länge slut.

Storsockret
F fribygg skrev:
Har du tomten innom detaljplanerat område?
Ja, det var något jag inte tänkt på. Då kanske man måste tänka på hur man definierar en parkeringsplats..

Tycker det är lite luddigt. Skulle jag inte få anlägga en parkeringsplats på min tomt utan bygglov? Får man inte asfaltera hela tomten om man vill? :p

• Gilla
Iris Stockholm och 1 till
  • Laddar…
Som jag uppfattar det får du innom detaljplan anlägga en parkering på max 50m2 med nuvarande regelverk utan något lov eller tillstånd

• Gilla
Axalon
  • Laddar…
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Som jag uppfattar det får du anlägga en parkering på max 50m2 med nuvarande regelverk utan något lov eller tillstånd
Nej det är begränsningen som kommer 1 dec. Just nu finns ingen storleksbegränsning för en- och tvåbostadshus.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej det är begränsningen som kommer 1 dec. Just nu finns ingen storleksbegränsning för en- och tvåbostadshus.
Så TS behöver inte ha nån brådska om fastigheten ligger inom detaljplan?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Notera att väg inte är parkeringsplats. Och väg kräver inte bygglov alls att anlägga.

• Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.