Staffans2000
Som bekant har min Engelska släpvagnsdragare en trasig oljepluggsgänga, bilen används till att dra min släpvagn;), med vilken jag huvudsakligen transporterar "byggahus" relaterade produkter!!!

Om oljepluggen lyckas trixas ut, och gängorna verkligen är helt förstörda. Om så är fallet, är tanken att jag skall limma fast pluggen för gott. Men med vad?

Limmet måste ju både fylla och limma. Kanske någon av dessa?

Alla erfarenheter och tips emottages tacksamt.

http://www.teknoteam.se/
http://www.loctite.se/cps/rde/xchg/henkel_ses/hs.xsl/Produkter efter användningsområde-4385.htm

Staffan

dra i en insatsgänga typ hellicoil, då blir det som nytt!

Var vänliga och ta diskussioner kring moderering, trådars vara/icke-vara och liknande i PM med mig, alternativt via rapport-funktionen. //Mod

Staffans2000
Jag har snackat med "loctite", och blev rekommenderad att använda först en "aktivator (7649)" som sprayas på aluminiumtråget, efter någon minut Kleter man in den trasiga bulten med "lagerlås (660)" vilken klarar 0,5mm. spel. sitter inte pluggen fast av sig själv, tejpas den helt enkelt fast tills "klistret" har torkat: Klart!!
Naturligtvis måste ytorna vara rena.

För er som har en bult som tar gänga "lite grand" skall ni istället använda "grovgänga (577)".

Summa summarum.
Litet "glapp" "grovgänga (577)".
Stort "glapp" "lagerlås (660)".

Staffan

Redigerat:
Gänga upp till nästa dimension, limma är rätt vanskligt att göra med tanke på värmeväxlingar, vibrationer medmera.

Kör du med loctite, noga utfört fungerar det hur bra som helst.

strevert skrev:
Kör du med loctite
facepalm.gif loctite är ett företag som tillverkar ett par hundra olika produkter.

Redigerat:
Staffans2000
Hesan mannar!

Äntligen fixat.

Nya gängor gjordes med en haltums rörgängtapp. Eftersom det inte finns så mycket gods att borra upp, drogs de nya gängorna direkt i de gamla. Trots den lilla diameterökningen, knappt två mm. blev de nya gängorna tillräckligt bra. För säkerhets skull monterades en rörbussning 1/2"-3/8" med hjälp av "loctite" hydralkomponentsjänglåsning och aktivatorspray som fungerar även om gänggången ej är helt ren, i bussningen monterades naturligtvis en 3/8"propp. Klart!

Staffan

Kul att se feedback; hur du till slut löste problemet. Hoppas det håller!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.