Jag ser mig själv som hjälpligt nära normalbegåvad, men det här begriper jag faktiskt inte. Hur läser man egentligen av en vattenmätare? Jag tolkar informationen som att siffrorna anger tusen liter, och sen de små visarna från höger till vänster anger hundratals liter, tiotals liter, liter och tiondels liter. Men om den första visar nästan tre, kan ju inte den andra visa strax över en. ???
Edit:
Jag har kompletterat med en bild till. Mellan de två fotona ska det ha spolats två tiolitershinkar med vatten, inget annat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit:
Jag har kompletterat med en bild till. Mellan de två fotona ska det ha spolats två tiolitershinkar med vatten, inget annat.
Redigerat:
Du har nog ett vinkel fel på fotot. Man måste titta rakt åvanifrån. Dessutom kan nog visaren sitta någon grad snett.
Och de andra (visarna med röda siffror) är decimalerna efter varje kubikmeter.Strip skrev:
Jag ser mig själv som hjälpligt nära normalbegåvad, men det här begriper jag faktiskt inte. Hur läser man egentligen av en vattenmätare? Jag tolkar informationen som att siffrorna anger tusen liter, och sen de små visarna från höger till vänster anger hundratals liter, tiotals liter, liter och tiondels liter. Men om den första visar nästan tre, kan ju inte den andra visa strax över en. ???
[bild]
Edit:
Sedan klickar siffrorna inte över som sekundvisaren på en billig klocka, de rör sig gradvis.
Som Daniel säger måste man stå ”rakt över”.
Mvh
Stefan
Den första mätaren sitter hos en av våra medlemmar i VA-föreningen. Jag misstänker att den är trasig. Jag bad honom spola exakt tjugo liter och läsa av mätaren före och efter. Men jag misslyckas med att avkoda mätaren 😂Dan1891 skrev:
Ahh, för att kunna debitera i mindre mängd vatten än i hela m3 då? Typ per liter?Strip skrev:
Jag begriper inte vad som är konstigt.
Kaputt på vilket sätt?Strip skrev:
En vattenmätare torde i princip aldrig visa för mycket förbrukning, snarare tvärtom om den blivit sliten invändigt / kärvar / mäthjulet nött.
Mvh
Stefan
Nä, hans förbrukning är vansinnigt hög. Den har alltid varit det, så jag har reflekterat men inte agerat. Men nu har han själv räknat på det och tycker att det är orimligt. På fakturorna skriver jag bara hela kubikmetrarDan1891 skrev:
Jag har hört om fall där vattenmätare har visat på tok för mycket. Så det felfallet finns.
Jag tolkar den första bilden som 891313,9l
Jag tolkar den första bilden som 891313,9l
Om du tänker efter lite så inser du nog det orimliga i den tolkningen.