Jag ser mig själv som hjälpligt nära normalbegåvad, men det här begriper jag faktiskt inte. Hur läser man egentligen av en vattenmätare? Jag tolkar informationen som att siffrorna anger tusen liter, och sen de små visarna från höger till vänster anger hundratals liter, tiotals liter, liter och tiondels liter. Men om den första visar nästan tre, kan ju inte den andra visa strax över en. ???

Vattenmätare med mätarställning och flera mätarskalor för olika volymenheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenmätare med räknare, tre röda indikatorknappar, dammigt glas och tekniska specifikationer.
Skapa konto

Edit:
Jag har kompletterat med en bild till. Mellan de två fotona ska det ha spolats två tiolitershinkar med vatten, inget annat.

Redigerat:
Du har nog ett vinkel fel på fotot. Man måste titta rakt åvanifrån. Dessutom kan nog visaren sitta någon grad snett.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Jag ser mig själv som hjälpligt nära normalbegåvad, men det här begriper jag faktiskt inte. Hur läser man egentligen av en vattenmätare? Jag tolkar informationen som att siffrorna anger tusen liter, och sen de små visarna från höger till vänster anger hundratals liter, tiotals liter, liter och tiondels liter. Men om den första visar nästan tre, kan ju inte den andra visa strax över en. ???

[bild]
Och de andra (visarna med röda siffror) är decimalerna efter varje kubikmeter.

Edit:

Sedan klickar siffrorna inte över som sekundvisaren på en billig klocka, de rör sig gradvis.

Som Daniel säger måste man stå ”rakt över”.

Mvh

Stefan

• Gilla
Strip
  • Laddar…
Jo, rakt över begriper jag. Men hur snett jag än står kan jag ju inte få en visare att visa ett halvt varv fel?
Denna bilden är min egen mätare, den ser ut som jag förväntar mig. 1539589,7 liter. Eller?

Vattenmätare visar förbrukning på 1539,9 kubikmeter, kondens och smuts på ytan.
Skapa konto

• Gilla
Magni49 och 1 till
  • Laddar…
Vad jag vet debiteras vatten per hela m3, kubikmeter.
Så det intresanta är väl siffrorna i ränkeverket för m3.
Men intressant med visarna, har inte tänkt på vad de andvänds till?

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Vad jag vet debiteras vatten per hela m3, kubikmeter.
Så det intresanta är väl siffrorna i ränkeverket för m3.
Men intressant med visarna, har inte tänkt på vad de andvänds till?
Den första mätaren sitter hos en av våra medlemmar i VA-föreningen. Jag misstänker att den är trasig. Jag bad honom spola exakt tjugo liter och läsa av mätaren före och efter. Men jag misslyckas med att avkoda mätaren 😂

Strip Strip skrev:
Den första mätaren sitter hos en av våra medlemmar i VA-föreningen. Jag misstänker att den är trasig. Jag bad honom spola exakt tjugo liter och läsa av mätaren före och efter. Men jag misslyckas med att avkoda mätaren 😂
Ahh, för att kunna debitera i mindre mängd vatten än i hela m3 då? Typ per liter?

Jag begriper inte vad som är konstigt.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Kaputt på vilket sätt?

En vattenmätare torde i princip aldrig visa för mycket förbrukning, snarare tvärtom om den blivit sliten invändigt / kärvar / mäthjulet nött.

Mvh

Stefan

Dan1891 Dan1891 skrev:
Ahh, för att kunna debitera i mindre mängd vatten än i hela m3 då? Typ per liter?
Nä, hans förbrukning är vansinnigt hög. Den har alltid varit det, så jag har reflekterat men inte agerat. Men nu har han själv räknat på det och tycker att det är orimligt. På fakturorna skriver jag bara hela kubikmetrar :)

D Daniel 109 skrev:
Jag begriper inte vad som är konstigt.
Vad visar den första mätaren då?

Det lilla svarta "kugghjulet" vet jag iaf vad det är! Snurrar det så går det vatten genom mätaren, står det still går det inget vatten igenom. Men det fattar väl de flesta redan....

Jag har hört om fall där vattenmätare har visat på tok för mycket. Så det felfallet finns.

Jag tolkar den första bilden som 891313,9l

D Daniel 109 skrev:
Jag tolkar den första bilden som. 8 913 13,9l
Jag tolkar det som 891 214,95 Liter

Om du tänker efter lite så inser du nog det orimliga i den tolkningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.