Vi tänkte snygga till vår entre och bla. byta ut vår gamla slipers. Vi hade en snubbe som var här för att ge offert. Han tyckte det var en bra ide att höja marken runt huset där vi har sten och plattor så den hamnar i samma nivå som trädgården framför, så att vattnet kan rinna av. Se bild nedan. Är det verkligen nödvändigt? Vi har lutning ca 1.5m ut tills slipersen börjar som är 12cm hög. På andra sidan slipersen är det bara gräsmatta.

Lutning med slipers och stenar vid husgrund, gräns mellan högre grusgång och lägre gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svårt att förstå din text, du skriver 1,5m lutning? Vanligen så rekomenderarar man ett fall på 1,5-2 cm/m ut från huset. Om din slipers ligger 1,5m ut från fasaden borde du alltså ha en marknivå som är ca 3 cm högre upp vid fasaden.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Svårt att förstå din text, du skriver 1,5m lutning? Vanligen så rekomenderarar man ett fall på 1,5-2 cm/m ut från huset. Om din slipers ligger 1,5m ut från fasaden borde du alltså ha en marknivå som är ca 3 cm högre upp vid fasaden.
Tack för svar. Jag var nog lite otydlig. Exakt vad lutningen är har jag inte koll på. Vad jag helt enkelt menar är att slipersen börjar 1.5m från husgrunden och där får man helt plötsligt en liten höjning av marknivån. Detta tyckte han var ett problem. Så min fråga är om det verkligen är ett problem? Givet då att fallet de första 1.5 metrarna är mer än 3 cm.

J JLeo skrev:
Tack för svar. Jag var nog lite otydlig. Exakt vad lutningen är har jag inte koll på. Vad jag helt enkelt menar är att slipersen börjar 1.5m från husgrunden och där får man helt plötsligt en liten höjning av marknivån. Detta tyckte han var ett problem. Så min fråga är om det verkligen är ett problem? Givet då att fallet de första 1.5 metrarna är mer än 3 cm.
Det beror på. Om det kan stå vatten där som inte kommer undan så kan det bli ett problem. Man vill ju att vattnen obehindrat kan rinna bort från huset. Om vattnet exempelvis rinner med fint fall 1m ut från huset men sedan där blir ståendes så kan då få problem med fukt kring grunden. Men allt beror på hur det ser ut hos dig och varken bild eller informationen i ditt inlägg är egentligen tillräckligt för att någon ska kunna säga mer än indikativa svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.