Hur långt sträcker sig eons ansvar för kabel vid avbrott (ej avgrävd)

2k läst  29 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Kan tillägga att förra husägaren hade passat bra i fuskbyggarna, och verkar ha dragit det mesta själv med massa specialare både inom el, vvs och snickeri!

Ser att bilden kanske inte visar de väsentliga delarna ni vill se, ska jag ta en ny riktad lite mer uppåt?

2. H
    Medlem · Nivå 10
    Det är inte så att det bara är den ena huvudsäkringen längst till höger brevid mätaren som saknas?

Annars Gör det enkelt anlita en elfirma som byter mätartavla.

För att spara tid så här kommer ett tips.
    Gräv fram kabeln där kabeln går in i huset, (blir då minimal skada i din gräsmatta)
    Låt nätägaren klippa av kabeln samt mäta upp kabeln som går till gatskåpet. är den ok till mätarskåpet så skarva i en ny kabel dra den genom källaren på lämpligt sätt till mätarplatsen där du låter elfirman sätta upp en ny mätartavla. din nuvarande mätartavla har passerat sin livslängd.

Ps du kan stå på den att du inte behöver flytta mätaren. då det är en underhållsåtgärd / reparation.
    Eon kommer förmodligen vilja att du skaffar ett fasadskåp. men du kan säga nej. Eller förhanda att de får stå för fasadskåpet. men då får du förmodligen stå för kabel mellan skåpet och din cental.

Är felet i kabeln mot skåpet ja då får de väl gräva mot skåpet. och då kan de skarva i mot kabeln som går in i huset, men din mätartavla är i mina ögon förbrukad. och bör bytas.

Har stött på gamla anläggningar där man på jouren dragit en provisorisk, servisledning på marken för att senare ordna detta permanent.

så inget är omöljigt.

Redigerat 14 sep 21:49
  3. tommib
    Självbyggare · Nivå 14
    Jag skulle börja riva innertak. Om det är så att kabeln kommer in någonstans i takhöjd och sedan kommer som enstaka ledare till din "fina" mätartavla så finns där en skarv, och den sitter sannolikt i taket eller högt på en vägg. Själva mätarskåpet ser ut att ha fällts in i efterhand, kan kabeln ligga i det utrymmet eller kommer den rakt bakifrån?

Foton från resten av källaren och en planlösning med markering där kabeln går in kanske kan hjälpa, men jag är personligen bara en amatör som tycker el är kul. Det blir lite av en gissningslek var kabeln gömmer sig men gissningarna kan vara mer eller mindre underbyggda.

Jag håller med HSP om mätartavlan. Det är dags att byta den. Gör det nu när du ändå har Eon där. Med metoden han föreslår för kabelbyte så slipper du dessutom skador i gräsmattan om kabelfelet är i ditt hus.

HSP gillar
  4. Fotografen
    Medlem · Nivå 14
    Med tanke på att du skriver att tidigare ägare var hempularekvilibrist och åldern på mätartavlan skulle jag börja att leta efter felet i huset, det finns ju uppenbart en dold skarv någonstans.
    Mätartavlan bör du byta, den är inte omedelbart livsfarlig men har passerat bästföredatum med ett par decennier, dessutom är den modifierad och råddig med bortkopplade säkringshus kvar osv.

5. L
    Medlem · Nivå 15
    Den huvudbrytaren blir det aldrig fel i om den inte brinner upp fullkomligt , tänk om man kunde ha en sådan kvar , om du vet var kabeln går in i huset genom sondning så försök att frilägga den där , då kan man se vilken sorts kabel det är , och kontra mot vad som finns ute i Eons markskåp , då framkommer direkt om det finns en skarv i backen , på den tiden och nutida beroende när det skett förändring , så skiljer sig färgerna in kablarna , skulle inte förvåna mig om det finns en , med tanke på ålder av anläggningen , och nätägarna uppdaterar linjerna konstant , nu är det så att näten byter ägare och den nya kanske inte vet när en ändring har utförts
    Sedan med att din tavla har passerat bäst före datum är inget tvivel om , den passar på ett museeum

6. H
    Medlem · Nivå 10
    Huvudbrytaren av den typen har jag sett många som tappat en fas, och även brunnit ihop. så jag tycker inte den modellen är något att ha.

Säkringarna sitter först i kundens mätartavla så där mätar man enklast om alla faser finns.

Precis som liteavvarje skrev så
    Kabelskåpet är förmodligen bytt genom åren så att kolla vad som finns där är nästan onödigt.
    Då vid byte av kabelskåp så får man ofta skarva kablarna, här byttes alla gamla kabeskåp på -90talet pga personsäkerhetsskäl för personal. har inte sett många 50-tals kabelskåp kvar i sverige, men de är klart att det finns kvar. lika väl som TS gamla mätartavlor förekommer än idag.

Redigerat 14 sep 22:33
    Leif i Skåne gillar
  7. E
    Medlem · Nivå 19
    Är du säker på att det inte varit luftledning in en gång i tiden? Har det varit så kan det sitta en låda på vinden

8. H
    Medlem · Nivå 10
    Ja och då brukar det gå SP-rör (svart pansarrör) från lådan ner till mätartavlan.

Har även sett hus med markkabel (oljekabel) in i gjutjärnslåda (box) i källaren sedan SP-rör ingjutet i valv till mätartavla.

Även sett ingjuten markkabel (oljekabel) komma upp i källargolven mitt i byggnaden.

Många varianter finns det.

9. tommib
    Självbyggare · Nivå 14
    Om det var tidigare luftledning borde det finnas ledtrådar, som t.ex. kabelintag i en fasad eller kabel som går upp från marken till vinden. Båda dessa kan förstås vara borta om man gjort om fasaden.

10. S
    Medlem Nivå 9
    Ja, E.on får bekosta allt detta. Antar att de lägger ut någon tillfällig kabel till dig över natten och tar nya tag imorgon.
    Finns det en dold säkringslåda bör den vara under mätaren i golvnivå eller där kabeln kommer in, även vinden är möjligt.

Att E.on nu gräver indikerar ju nu trots allt på kabelbrott ändå, men var detta i så fall är bör de inte behöva sig till, utan mäta ut.

Är det bara taket som byggts ut, inte någon vägg?

11. M
    Medlem Nivå 1
    Hejja.

Haft fullt upp.

EON kom med grävare o allehanda utrustning, men innan dem började gräva så var dom 5 man o letade i huset överallt, och lyckades mäta sig fram till ett dolt utrymme där det satt en liten box från 50talet med 2 25A säkringar och 1 16A......

Så det löste sig till slut, däremot har den blåa knivhuvudbrytaren nu gjort sitt efter alla manövrar! så den får bytas ut!

12. tommib
    Självbyggare · Nivå 14
    Kan du inte lägga upp en bild på utrymmet. Dels för att jag är nyfiken, dels för att det kan hjälpa någon annan i framtiden som har ett liknande problem.

13. H
    Moderator · Nivå 25
    Hurdå dold? var den inbyggd i gipstaket?

14. S
    Medlem Nivå 9
    Tror inte i taket, kanske något litet gångutrymme med möbler/garderober/kylskåp framför eller utbyggd vägg, verkar ha varit väl dolt i alla fall. Tror nätbolaget tar kostnaden då det är i gränslandet.

15. bax
    Medlem Nivå 10
    Hur gick det?

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: