Marken stenig och jävlig. Rör ligger i nuläget bara under lite jord. Bor i Västerbottens kust.
Inget vinter vatten har använts tidigare. Kan man gräva ner lite gran och bara isolera ordentligt och använda sig av en värme ledning de kallaste tiden. Eller skall den vara på hela vintern då:/

M Mariette B skrev:
Marken stenig och jävlig. Rör ligger i nuläget bara under lite jord. Bor i Västerbottens kust.
Inget vinter vatten har använts tidigare. Kan man gräva ner lite gran och bara isolera ordentligt och använda sig av en värme ledning de kallaste tiden. Eller skall den vara på hela vintern då:/
Jag hade hyrt en minigrävare om ni kan hantera den och gjort vad jag kan för att få ner den djupt. Psykologiskt jobbigt att ha en vattenledning ytligt i mitten av januari. Blir det rullande avstängning (kanske inte hos er i norr dock) av elen hjälper det ju inte med värmekabel, och dessutom så blir vattnet äckligt att dricka.

Man kan minska grävdjupet om man lägger tjock isolering över röret.

Men någon meter lär behövas, inte roligt att handgräva.

Det brukar finnas information hos kommunen... När vi fick kommunalt VA hit hos oss på Ekerö (Stockholm) skulle det grävas ner 1,8 meter...

Fritidshuset på Åland som är på berg så har jag bara ca. 50 cm i isolerad låda med värmekabel (men det drar en del på kallaste vintern med 60 meter värmekabel). Jag har övervägt att lägga värmekabeln in i röret istället för att spara lite kWh...

M Mariette B skrev:
Vi har en stuga utanför Hemavan där vi tar vatten från en fjällbäck ovanför stugan (självtryck). Vi har en polyetenslang med värmekabel. Funkar finfint. Bitvis är slangen helt ovan ytan. Tror värmekabeln ligger i slangen? I börja av vinter behöver den vara på i 2-3 dygn innan vattnet kommer igång. När snön lagt sig tjock räcker några timmar. Den är ju också igång hela tiden vi vistas i stugan för annars blir det propp.

B
Gör min grävning nu också i länet och lägger mig på 1,8m + isolering ovanpå. Har tur att en ordentlig grävare gör jobbet men kommer nog ändå behöva en värmekabel en bit då vi måste snedda in i stugan då det saknas förberedda anslutningar i plattan.

Däremot fattar jag det som att om grundvattennivån är högre än rekommenderat tjäldjup kan man lägga sig högre upp..chansar dock helst inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.