Byggahus.se

hur långt mellan färdig platta och stående vatten?

1. A
    Medlem Nivå 12
    Bilat upp och grävt ur källaren. Huset star på berg och jag har I mitten av källaren där allt vatten samlats kapat upp berget I en kanal som där vattennivån nu star ca 40cm från färdigt golv. Berget besår af fickor hela vägen (vilka jag har kapat ner delvis) och det är säkerligen 20cm vatten kvar I fickorna som blir stående.

Räcker detta? att kappa ytterligare I berget för att komma ner typ 10cm till hela vägen kommer va ett riktigt skitjobb... Kapat berg I två dagar nu med stor vilkelslip och diamantklinga..

Tanken är att lägga dräneringsrör,mackadam, och sedan gjuta 10cm platta. Inga planer på golvvärme eller isolering

2. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Om det räcker med djupet vet jag inte riktigt, men i ditt fall hade jag nog övervägt att ersätta singlet med ett material som är både isolerande och dränerande, som t.ex. isodrän eller lecakulor. Det är stor skillnad på lite isolering och ingen isolering. Jag tror isodrän isolerar bättre än leca, men att det är dyrare. Du kanske kan jämna av med leca, sedan lägga ett lager isodrän/pordrän och sedan gjuta betongplattan ovanpå det.

3. A
    Medlem Nivå 12
    Problemet med isoleringen är att grundmuren står på berget och bara några cm ifrån färdig platta. Om jag ska isolera golvet så kan jag alltså inte gå hela vägen fram till gundmuren vilket känns lite skummt... Sedan går berget som ett V där lägsta punkten är I mitten lite sicksack genom källaren. inte vandrar väll fukten igenom 40cm tvättad mackadam? Är det just att det är sående vatten som är problemet? Jag Hur mycket lägger man under en platta vid nybygge tex?

ÄR det nån ide att tex isolera på mmitten, dvs stoppa med isoleringen 20cm från vägg eller nått och fylla upp med mackadam istället ?

4. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 10
    Leca är inte kapillärbrytande utan suger åt sig vatten. Så absolut inte leca utan ett kapillärbrytande skikt under.

5. A
    Medlem Nivå 12
    On men frågan är om det är ok med stillastående vatten på detta avstånd ?

6. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 10
    Ett kort svar: Nej vatten stående så nära plattan är aldrig bra. Kanske dax att borra ett djupare hål och sätta in en pump som tar bort vattnet.

7. A
    Medlem Nivå 12
    Ok.. Problemet är attberget består av 4 fickor längs med hela rummet. Jag kan ju inte sätta 4 hål i golvet med pump..

Är det ok att fylla svackorna med betong så att det blir lut för vatten genom källaren och sedan nackadam på det 30cm och sist 10cm platta

Om inte, vad är ett ok avstånd till stående vatten?? Går ju att kapa ner berget 10cm till.. Men det är ju ett skitjobb som dammar ner hela huset

8. S
    Anonym
    vad för lecakulor har du?
    leca används i anläggsindustrin med bra resultat

9. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 10
    Ja lecakulor används till detta men då med en plast eller kappilärbrytandeskikt under, för som sagt Leca i sig är inte kappilärbrytande.

10. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Tänkte nog fel ang lecan. Kanske bättre att använda krossat isodrän (finns på säck) eller något liknande.

11. A
    Medlem Nivå 12
    Hmm vad är det för fel på mackadam då??? Finns det nått test att hänvisa till??

12. A
    Medlem Nivå 12
    Läst runt lite men hittar ingen info om hur man använder isodränkross under plattan. Gjuter man direct på det. VIlket tryck klarar det av ? osv osv

13. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Det är nog ingen standardmetod med isodränkross. Men kolla med isodrän vad de säger om det. De har en bra kundservice.

Felet med makadam är att det inte isolerar.

14. A
    Medlem Nivå 12
    Skickat en fråga till isodrän med bilder å osv osv men inte fått nått svar