Byggahus.se

Hur långt in i fasad ska fönster sitta?

1. K
    Medlem Nivå 3
    Ska montera en del nya fönster i huset.
    Har precis fått min fasad bytt samt tilläggisolerad.
    Har kollar runt lite grand och upptäcker att fönster monteras på väldigt olika "djup" i fasaden.

Finns det någon standard här, eller ligger det helt i tycke och smak?
    Tycker kanske att fönster som livar med panelen inte ser så bra ut.

På den gamla fasaden som var puts så satt fönstren ca 50mm in. Nu har jag träfasad och vill använda smyg i trä. Är detta helt galet?

//Kjell

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Ju längre jn desto bättre för fönstret och fulare.

Jag föreslår att du monterar i linje med vindduk/gips utvändigt. Då har du spikläkt och panel som styr djupet.

3. L
    Bannad Nivå 8
    Inte alltid. Jag provad lite olika djup. Och valde det som blev snyggast.

4. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Finns ingen standard. Dock brukar det bli bäst att hålla samma djup som huset var designat med från början.

Håller med Mathias S om att: "Ju längre in desto bättre för fönstret och fulare."

När det gäller äldre tilläggsisolerade hus så blir det ofta att man låter fönstren sitta kvar i orginalläge, vilket blir rätt fult, och gör att det syns tydligt att det är tilläggsisolerat. Men, det är billigare och bekvämare eftersom det blir mycket invändigt arbete att flytta ut fönstren. Ofta vill man inte göra om insidan när det är ett "renodlat" utearbete med isolering och fasadbyte. Man kan lätt åka på inte bara fönstersmygar och brädor och lister, utan även tapeter. Och när tapeterna är nya så ser helt plötsligt taket och golvet inte helt fräscha ut, och så är cirkusen i full gång...

5. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Jo, det är alltid bäst för fönstret att sitta längst in jämte innerväggen och det är garanterat också fulast. Undantagslöst. Däremot håller jag med om att längst ut inte är snyggast, så man får hitta en bra kompromiss där.

Här är det 58-60mm från utsida foder till fönsterkarm, vill inte ha dom längre in.

6. MB77
    Medlem Nivå 11
    Vi har salning på 45mm och sedan foder på 22mm så totalt 77mm från foder till fönsterkarm. Tycker att det är "lagom" djupt, skulle inte vilja att de sitter djupare.

7. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Att sätta fönstrens yttersida i liv med utegipsen/vindväven är kanske optimalt.
    Då blir det ett "sammanhängande" isolerskikt. Fönstren hamnar ca 50 mm innanför fasaden.

På mitt "nybyggda" hus sitter fönstren i liv med fasaden, på traditionellt vis.
    Visst är det snyggast så!
    Men fönsterkarmens 95 mm tjocklek överlappar det yttersta isolerskiktet med bara 36 mm.
    Det blir väl en köldbrygga, och inte det bästa ur teknisk synvinkel.

8. A
    Medlem · Nivå 10
    +1 på MathiasS. Gör för allt i välden inte misstaget att sätta fönstren för djupt! Huset blir osäljbart, tomten drabbas av gräshoppor och du kräks varje dag du bor där. En stor del av charmen men äldre hus är just att fönstren satt ett par tum in, ger ett lätt intryck. Och som du skriver skall dom inte liva, det gör man med torp och sportstugor, ger en intryck av 1800-tal. Titta på hus i original från 20-30-talen så ser du hur det skall se ut.

Visst sliter det mer med litet djup men vem bryr sig? Människan skall icke leva av bröd allenast, det skall finnas livsglädje också. I GBG finns det otaliga exempel på egnahem som renoverats och tilläggsisolerats på 70-talet med plåtfasad och du milde tid vad hemskt det ser ut. Annars gillar jag egnahem men då skall det vara i originalskick.

Lägg lite extra på ytbehandlingen i stället (t ex alu om det passar in) och underhåll fönstren. Inte fel att då och då tvätta fönsterkarmarna utvändigt och gå på med färg innan det släpper i sjok. Och inget fel med smygar i trä om det görs snyggt.

9. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 16
    OT. Tittar du på gamla Q-märkta hus från 20-30-tal livar fönsterkarmen med fasaden på trähus. Du som bor i GBG kan se detta i både Masthugget och Majorna. Farsan bor i ett K-märkt område med samma utförande. Jag la själv hundratals timmar på att dokumentera detta inför egna 20-talsbygget. Läs även Hidemarks "Så renoveras torp och gårdar"

10. pandalus
    Besserwisser Nivå 10
    Vi har gammalt hus vi med och där är det livat! Som jag förstått det så ska det va så oavsett torp elr villa, är det på annat vis så har någon mixtrat med fasaden.

11. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Förr så satt fönstret mitt i väggen, helt optimalt ur isoleringssynpunkt.
    Numera har väggarna blivit tjockare och fönstret hamnar inte mitt i isoleringen om man ska ha fönsterfodret direkt mot karmen (som är krav på nybyggen i min lilla by från länsantikvarien).

Jag tycker det är fult utan påsalning.

Husets ögon får väl sitta en bit in, våra gör ju det.

Protte

12. B
    Medlem Nivå 1
    En länk från TMFs hemsida om montage. Står en del om placering etc.

http://www.tmf.se/MediaBinaryLoader...ceDownload=True&Time_Stamp=635582122921156371

• Laddar…
  13. S
    Medlem Nivå 2
    Intressant, i dokumentet står:

"SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, förordar en placering i den varma delen
    med den stående delen av fönsterblecket i liv med väggens vindskydd (se
    monteringsexempel sid. 11-15.)"

undrar hur det ska förhållas till undermonterade bleck?
    Lyfter man ut karmen ca 10 mm med undermontage skulle det förenkla montaget av långa fönsterbleck som löper under flera fönster, eller tänker jag fel?

14. O
    Medlem Nivå 1
    På ett en träfasad ska fönstren sitta i liv med väggen, om det är ett gammalt hus..

• Laddar…
  15. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag instämmer med OscarsHus!

Men om man accepterar att huset bara ser ut som en modern efterapning, fast med traditionella drag, så spelar det ju inte så stor roll var fönstret sitter. Bara det är i närheten av ytterpanelen i alla fall.

Och djupa fönstersmygar inne är väldigt trevligt och ger plats för lampor, blommor och annat.
    Och med riktig ventilation är det inga problem med kondens på fönstren osv.

//28 cm invändiga smygar

• Laddar…