Byggahus.se

Hur långt är ett snöre... eller vad kostar en omfattande tillbyggnad/renovering.

1. V
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag har en villa från 1906 på 3 rok, 100 kvm. Jag ska inreda en kallvind och där bygga ett badrum på ca 11 kvm och ett sovrum på ca 14 kvm. Idag finns bara ytterväggar och yttertak, så väggar, tak och golv ska byggas.

Fick först ett höftat pris på 300-350k kr. (Då gör firman allt i princip).

Men sedan tog företaget med sig en rörmokare för att titta på huset, och han sa att allt vatten och avlopp måste bytas ut, då detta inte är gjort sedan 60-talet. Man skulle även behöva gräva ur krypgrunden, då den är grund och man kommer behöva arbeta där nere med rördragning. Och allt detta skulle då gå på bortåt 650 k kr.

Andra rörmokare jag konsulterat (som dock ej har sett fastigheten) säger att 650 k låter helt osannolikt dyrt. Att det aldrig kan bli de kostnaderna, även om man inte lyfter ett finger själv i arbetet.

Jag förstår att det är snudd på omöjligt att svara på såna här ekonomiska frågor, men någon kanske kan ge en liten fingervisning om ifall priset 650 k kan vara rimligt för nytt badrum, nytt sovrum och stambyte.

Med vänliga hälsningar
    /Ylva

2. Janus82
    Medlem · Nivå 10
    Det låter väldigt orimligt att bara rördragningen ska dra iväg på över 300'. Ta in offerter från flera firmor så kommer du nog få lite andra priser.

Varför skulle du behöva byta alla vattenrör bara för att de är från 60-talet? Normalt sett så håller ju kopparrör i ett par livstider så du ska inte behöva byta dem. Visserligen så använde man helt andra standarder på 60-talet med andra dimensioner på rören och andra sorters kopplingar men en seriös rörmokare ska klara av sånt utan problem.

Om det trots allt skulle bli nödvändigt att byta alla rör så är frågan hur stort är utrymmet i krypgrunden? Allt beror ju på hur rädd man är för trånga utrymmen men personligen skulle jag tycka att en höjd på 40-50 cm absolut är tillräckligt för att kunna krypa runt och jobba.

3. N
    Medlem · Nivå 12
    Avloppet skulle ju kunna behöva bytas?

4. V
    Medlem Nivå 1
    Utrymmet i krypgrund är ca 50-60 cm. Efter att vi diskuterat utgrävning en lång stund så frågade vi om man inte kunde dra rör i marken utanför grunden, och fick till svar att det gick nog bra, och skulle nog vara billigare. Men sen släppte de frågan utan att gå in på det något mer. Mycket med det mötet kändes konstigt. Som att de ville ta oss på sängen och inte ge oss en chans att verkligen tänka efter.