har nu gjutit plintar, använde grovbetong. Hur länge ska den stå o bränna innan man kan belasta den? Vill ju inte börja bygga för tidigt så de spricker....

Mvh abel

i dagsläget 1 dygn, det räcker.

mvh
snickar estwing

1 dygn låter lite kort tid.

En snabb titt på maxit (www.maxit.se) ger följande (se bifogade bilder):

"Tendenskurvorna kan användas för att vid viss given mognads
ålder, t20, uppskatta aktuell hållfasthet. Vid 28 dygn
når kurvorna hållfastheten = K-värdet, vilket är ett antagande
på säkra sidan."

Dvs maximal hållfasthet nås efter 28 dygn - det är det som K-värdet beräknas efter.

Om man blandar betongen själv (alltså pytsar i sand själv), så brukar det antas från tillverkaren att det är svårt att nå högre än K35.

En titt i kurvorna ger vid handen att man då efter ett dygn nått 10MPa - grovt räknat en fjärdedel av maximal hållfasthet.
Efter fem dagar har man nått ~25MPa.

Svärfar som är kunnig i ämnet brukar ge som tumregel en vecka, och nämner just 28 dagar som tid till maximal hållfasthet.

Det beror antagligen även på vilken typ av belastning plinten utsätts för innan den nått maximal hållfasthet.
Mina plintar till altanen fick stå en vecka innan jag började bygga - men dessa utsätts endast för tryckkrafter rakt ovanifrån eftersom mina plintjärn inte snedbelastas.
Plinten till räckesstolpen får stå en månad innan jag går vidare med räcke eftersom den kommer att utsättas för helt andra belastningsfall.

Mina fem öre - och jag kan givetvis ha fel efterosm jag inte är byggare eller murare, eller jobbar inom betongbyggnadsbranshen.
Dock har jag en vän som jobbar inom den branschen och kan kolla efter mer noga om du vill.

Och här kommer bilderna:

• normbrukshållfasthet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tendenskurva.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så, skönt när alla har rätt!

Du kan börja bygga efter ett dygn, men inte belasta den fullt förrän efter 14-28 dagar, så vänta med dansgillet!

Lycka till!

ok tack så mycket för alla svar. Började bygga förut men då drog den svenska sommaren igång igen.....ösregn :(

Mvh abel

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.