Byggahus.se

Hur lång väntetid?

1. Marelb
    Medlem · Stockholm · 293 inlägg

Marelb

Medlem
    Det verkar vara stor variation mellan olika komuner. Vi bor i Botkyrka kommun och de sa idag att vi får vänta i 3 månader på bygglov. Vi har lämnat in de första ritningarna för länge sedan men kompletterade i förra veckan med det sista (ett par fönster som inte var inritade). Nu räknar de tydligen med 3 månader fom att vi lämnat det sista. Så himla lång tid när det finns kommuner som gör det på två veckor! Hur är det i era olika kommuner? Några andra erfarenheter från Botkyrka kanske???

2. A
    Medlem · 269 inlägg

anno2069

Medlem

Re: Hur lång väntetid?

Vi skickade in bygglov veckan innan jul och fick det beviljat i början av februari och detta var Karlskrona kommun

3. A
    Anonym

Bygglov i Trollhättans kommun tar 3-4 veckor att få beviljat, men så är det en ganska liten kommun oxå... :)

4. P
    Medlem · 94 inlägg

Phille

Medlem

Lämnade in bygglovsansökan förra veckan i lerums komun...ca 6-8 veckor skulle det sa stadsarkitekten...blää för att vänta

5. G
    Medlem · 33 inlägg

gavle

Medlem

I gävle tar det några månader och erfarenheten är att om man jobbar på kommunen så skall man ha sin lilla bunt med arbete på skrivbordet som ingen annan för röra .
    Arbetar jag bort min hög så kanske jag är överflödig???
    Här tar de 6 veckors semester ( alla samtidigt) och sedan arbetar i 2 veckor med att städa upp det som inkommit och sedan tar de semester iden och sedan är de på tjänsteresor etc etc.

Man får inte jöja rösten heller för då hamnar man sist i bunten......

6. H
    Moderator · Stockholm · 43 944 inlägg

hempularen

Moderator

I många fall så styrs ju tiden av att det skall höras grannar som får viss tid på sig att svara. Det kan vara så att ansökan går på remiss till olika myndigheter som också skall få tid att svara. Det är väl främst om det gäller speciella områden, ex arkeologiskt intressant, ibland är det områden där militären kan ha synpunkter på bebyggelse.

7. Robert_Maria
    Medlem · Västmanland · 2 232 inlägg

Robert_Maria

Medlem

För oss var det bara frågan om tiden postgången tog. Det var i Västerås.

8. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

De flesta kommuner i min region klarar det med marginal inom en månad, under förutsättning att ingen överklagar och att man lämnat in väl genomarbetade handlingar. (som följer detaljplan och byggregler)

9. A
    Medlem · 35 inlägg

AoP

Medlem

Apropå detta med väl genomarbetade handlingar:

Vem brukar kunna hjälpa en med placering av byggnaderna korrekt i höjdled? Det finns väl vissa krav på z-koordinater. Placering i övrigt framgår ju ganska tydligt av detaljplanen.

10. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Om inte annat så kan säkert kommunen hjälpa till med en vettig sockelhöjd.

11. J
    Medlem · 23 inlägg

JennieL

Medlem

I Väsby kommun har det tagit 10 veckor att ens få någon som ringde upp....... >:( >:(

12. F
    Medlem · 22 inlägg

_felix_

Medlem

Gotlands kommun = 5 månader för ett utomplans fritidshus.
    Handläggningshus max 1 timme + utskriftstid mm max 1 timme till.

13. J
    Medlem · 30 inlägg

JAVILLHAVILLA

Medlem

skickade in mina papper 3e oktober, det blev beviljat samma dag. men då hade jag varit ute med en kommun gubbe tidigre och tittat på tomten. det e vänersborgs kommun hade nog väldig tur :)

14. J
    Medlem · Halland · 77 inlägg

jjoneil

Medlem

Hej,
    Vi lämnade in vår ansökning till Kungsbacka kommun den 4 oktober och den kommer att beviljas nästa vecka, så det tog 10 veckor. Nu hade vi en mindre avvikelse så de skickade brev till grannar och vi hade även lite svårigheter att hitta en avloppslösning, så det drog ut på tiden. Normalt i Kungsbacka säger de 6-8 veckor.
    Lycka till.

15. L
    Medlem · 1 121 inlägg

Linnex

Medlem

Alvesta och tillbyggnad - Fick muntligt ok och klartecken att börja gräva när jag lämnade in. Skriftligt godkännade kom efter en vecka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.