Byggahus.se

Hur lång väntan mellan plata och stomresning??

1. M
    Medlem Nivå 6
    Hej
    Vi får plattan gjuten nu på fredag och på onsdag så ska huset resas. Alltså bara 5 dagar efter plattan är klar?

Kan det vara bra?
    E det normalt att det går så fort??
    MVH D

2. lier
    Medlem Nivå 8

Re: Hur lång väntan mellan plata och stomresning??

Om det e bra vet jag inte ::) Men huset är ju inte tätt och instängt när stommen reses. Finns det mycket fukt så brukar man ställa in byggtorkar. Våran platta kommer att torka i minst 2månader innan huset reses. Och enligt mina egna snickare så är det bättre ju längre plattan får torka.

Men ska jag bara prata för mig sj, så skulle jag vilja att plattan åtminstone fick torka 1månad i alla fall. :)

3. R
    Medlem Nivå 1

Jag har förstått att man inte gärna låter plattan stå så länge. 5 dagar låter ok. Den behöver inte ha brunnit klart för att huset ska monteras. En månad kan vara i längsta laget då vissa har svårt och skilja på "ditt å mitt" - golvvärmefördelare och annat kan ha en tendens att få fötter...

4. S
    Medlem Nivå 5

5 dagar är mer än nödvändigt. Angående fukt så torkar det ut ändå. Man kan i princip resa huset 2 dygn efter att plattan gjutits utan beskymmer.

5. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10

Du kan ställa huset på en platta redan dagen efter en gjutning, då har den hållfasthet nog. Visst är det bra att vänta några dagar, det ger om inte annat bättre möjligheter att vattna plattan.

Plattan fortsätter att brinna även om det står ett hus på plattan, mina grundkillar sa att plattan fortsätter brinna ända upp till två år (om det stämmer eller inte vet jag inte) och man kan ju inte vänta så länge på att börja bygga.

Under byggtiden står plattan under tak och torkar i ett par månader vilket skall vara tillräckligt, i alla fall under sommaren.

Vår platta gjöts i fredags förra veckan och i måndags kom huset. Jag hade gärna sett att vi hade längre tid emellan men vad gör man. Det är inte så lätt att avstyra en husleverans.

6. volvo
    Medlem Nivå 10

Instämmer!

Undantaget är vintertid då härdningen kan ta längre tid pga. låga temperaturer.

7. lier
    Medlem Nivå 8

Vad jag vet så brinner en platta upp till 100år. Jag vet att ett par dagar är tillräckligt för en platta att härda, för att senare resa ett hus på. Men personligen så tycker jag att det e för kort tid. Men som jag sa så vet jag inte om det e bra eller inte. För mig så är det bara känslan att det är bättre att inte ha för bråttomt. :)

8. M
    Medlem Nivå 6

Tack alla. Då vatt jag lite lugnar.
    Men hur går det nu när det regnar. Det ska nämligen regna imorrn och då gjuter de juh :surprised:

funkar det iaf?

9. S
    Medlem Nivå 1

Du ska väll inte flytta in i huset på onsdag det är väll till hösten du ska in......och det tar 100dagar inan lb lägger golv på ;) så sitt ner och ta det lugt.

10. M
    Medlem Nivå 6

He he, nej fan det dröjjer innan vi flyttar in men man vill ju gärna suga i sig så mycket info man kan. Inte så ofta man bygger hus direkt ;)

11. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10

Det är bara bra om det regnar efter de har gjutit, då slipper du ju vattna. Det kan vara svårt att få till en yta slät som en barnrumpa om det regnar medan man gjuter men det är ingen fara, du ska väl ändå lägga någon slags golvyta va? ;)