Byggahus.se

Hur lång tid tar handläggningen

1. A
    Medlem · 217 inlägg

AndWig

Medlem
    Jag undrar om det är någon som har en uppfattning om hur lång tid bygglovshandläggningen vanligtvis brukar ta? Kommunen jag ska bygga i är Huddinge, är det någon som har erfarenhet av deras handläggningstider?

Jag vill också passa på att fråga i vilken prisklass pratar vi när vi pratar bygglov för en tvåplans villa arkitektritad på ca 180m2?

2. Å
    Medlem · 1 233 inlägg

Re: Hur lång tid tar handläggningen

Ingen aning hur lång tid det kan ta .... var ska du bygga i Huddinge?

3. A
    Medlem · 217 inlägg

AndWig

Medlem

Trångsund

4. Å
    Medlem · 1 233 inlägg

Aaah :D
    Vilken gata?

5. Å
    Medlem · 1 233 inlägg

Talade med Huddinge kommun idag. Bygglov kostar 6080 kr och bygganmälan ungefär lika mycket.

6. N
    Medlem · 162 inlägg

Netaria

Medlem

Ring kommunen och fråga. Inte för att det brukar leda till ett korrekt svar, men om du dubblar den tiden... :)

Skall själv bygga i Huddinge och har hört skräckhistorier om bygglovsavdelningen. Jag hoppas att de bytt personal nyligen, för det är absurda saker som de slagit ner på. Min svärfar/svärmor fick t.ex. höra att de var tvungna att vrida huset någon grad med motiveringen: "vi anser att det stämmer bättre in i omgivningen". Huset står nu INTE parallellt med gatan ??? och "naturen" består av deras egen tomt, som givetvis nu anpassats efter husets placering. Det här var dock på tidigt 80-tal.

För vår del har vi fått höra att vi inte kan bygga mansardtak, för det räknas inte som gammaldags bebyggelse. De har även till samtliga fastighetsägare gått ut och meddelat att det krävs bygglov ???, inte marklov, för att fälla träd. Tjoho!!!

Något bygglov har vi dock inte fått in ännu...

7. B
    Medlem · 110 inlägg

bygganders

Medlem

Inte en susning om Huddinge men i Mölndal(GBG) tog det 12 veckor (själva bygglovet) dvs 3 månader....
    O då gick allt " som smort"....
    Sen tillkom byggmöten samt 3 veckors väntan på byggstart...
    Totaltid för mig blev ca 17 veckor....
    Har du otur går den som bestämmer på semester typ i hundra veckor så då kan det ta tid...
    Lätt skeptisk mot komunner, därav svaret...
    Bar så du vet

Anders

8. Lacariuz
    Medlem · Västernorrland · 113 inlägg

Lacariuz

Medlem

Var och prata med en tjej på Örnsköldsviks kommun där sa hon att mina papper skulle skickas till grannytring nu och på måndag så skulle dom åka ut och fota och titta på våran tomt. Om allt går som det ska så kommer vi få vårat bygglov den 20 juni.

Hoppas att ingen har nåt emot vårat hus nu :-/

9. Hemmakatten
    Medlem · 11 667 inlägg

Ett bra sätt är att gå runt till alla grannar, presentera sig och visa ritningar på huset. Det bästa är, tycker jag, att göra det innan man skickar in bygglovsansökan. Grannarna kan då skriva på direkt på ritningen att de inte har något att erinra om huset eller dess placering. Det går mycket lättare och fortare om man gör så.
    Naturligtvis går det bra nu med, men gärna innan grannarna får förfrågan från byggnadsnämnden.

Det är alltid svårare att säga nej när man träffas än om man som granne bara får ett ganska så anonymt brev från byggnadsnämnden.

Och sen är det ju trevligt att träffa sina nya grannar också! :)

Själva var vi runt till 17 fastighetsägare för påskrift innan vi skickade in ansökan om förhandsbesked. Hade vi inte gjort det hade nämnden ej godkänt våra planer (har vi fått reda på i efterhand). Vi har dessutom blivit inbjudna av kommande grannar både på grillfest och sommarbjudningar. :D

10. D
    Medlem · 1 854 inlägg

David

Medlem

I Nacka tar handläggningstiden bara några veckor. I grannkommunen Värmdö går det däremot mycket långsammare. Där tar det mellan 3-6 månader. ::)

mvh
    David

11. N
    Medlem · 162 inlägg

Netaria

Medlem

Något besked från Huddinge kommun, AndWig? Nyfiken för egen del, eftersom vi snart hoppas på att kunna lämna in vår ansökan (ritningarna kommer imorgon, jag är jättenervös!)

12. N
    Medlem · 162 inlägg

Netaria

Medlem

AndWig, du har kanske redan fått svar från kommunen, om inte kan jag meddela att det är minst tre månader. Under sommaren får man lägga på en månad (för semestrar). De kan inte ge en övre tidsgräns, "eftersom det är människor som handlägger och det beror på hur mycket som kommer in just då, alltså hur mycket man har att göra". Det var i allafall det besked jag fått från Huddinge kommun.

13. A
    Medlem · 217 inlägg

AndWig

Medlem

Det var ju bra att veta. Jag har själv inte kommit så långt att jag ansökt ännu. Ritningarna är i tredje svängen hos arkitekten. Förhoppningsvis kan vi få in ansökan innan midsommar.
    Hoppas det går undan, nybyggnadskartan tog bara två veckor, vilket jag tyckte var rätt bra.
    Tack för hjälpen och lycka till.

14. L
    Medlem · 46 inlägg

lucaisa

Medlem

Hej jag undrar om nån vet hur lång tid det kan ta med styckningen efter bygglovet?

15. Hemmakatten
    Medlem · 11 667 inlägg

Lantmäteriet brukar vara lite långsammare av sig. När jag ringde dem sa de att man kan få räkna med upp till sex månader..... >:(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.