Byggahus.se

Hur lång tid innan golvvärmen ”hoppar igång”?

1. O
    Medlem · Jönköping · 9 inlägg

Onyxalis

Medlem
    Hej!

har ett par ”dumma” frågor jag skulle vilja ha hjälp med.

Tog hjälp av rörmokare då min golvvärme inte hoppat igång efter byte av värmesystem. (Från luft/vatten till fjärrvärme). Har vattenburna radiatorer i alla rum utom två, där det är vattenburen golvvärme.

Jag misstänkte att det kommit in luft i golvvärmeslingorna då det framförallt var golvet i rummet på ovanvåningen som var iskallt.
    Rörmokaren konstaterade dock att det var cirkulationspumpen som lagt av.
    De beställde en ny pump och den installerades idag.

Nu till mina frågor:
    •Det har nu gått fyra timmar sedan de var här och golvet är fortfarande iskall. Hur lång tid brukar det ta innan man märker av värmen?
    Enligt min fjärrvärmecentral ska värmen på radiatorerna vara 31C.

•Pumpen (Grundfors Comfort PM) låter i princip inte ett dugg, den låter mindre än den som tydligen inte ens fungerade. Är nya pumpar så fantastiskt tystgående?

•Vad menas med Hmax?
    Enligt manualen för min pump (hittad på nätet) är Hmax 1.2m. Men om pumpen bara kan pumpa vatten till 1.2m höjd så orkar den ju inte ens upp till nästa våningsplan? Vad är det jag missuppfattat?

Tacksam för alla förklaringar.

2. P
    Medlem · Uppsala · 837 inlägg

peroande

Medlem
    Du borde känna någon värme efter fyra timmar. Kanske har du fortfarande luft i systemet. har du luftat?

Är lite frågande till pumpen. Grundfos Comfort är en pump för cirkulation av tappvarmvatten. Ovanligt att den används för värmesystemet i huset. Eftersom du bytt värmekälla till fjärrvärme så antar jag att du fått en helt ny fjärrvärmecentral och att den har en inbyggd cirkulationspump. Den borde inte vara trasig. Är det cirkulationspumpen i golvvärmekretsen som byttes?

3. O

Onyxalis

Medlem
    Jag vet inte hur jag luftar golvvärmen, vilket var anledningen till att jag kontaktade rörmokaren från första början.

Vårt hus består av två våningar med i huvudsak vattenburna radiatorer. Sent nittiotal byggdes huset ut med ett rum per våningsplan, det är dessa rum som har golvvärme. Golvvärmeslingorna är kopplade mot radiatorkretsen, men har en egen liten cirkulationspump, vilken byttes idag. Denna sitter i en box i det tillbyggda rummet på bottenvåningen.

Fvärrvärmecentralen är i övrigt det som matar radiatorerna. Där sitter en Grundfors Alpa 1 15-80 130.

4. M
    Renoverare · Norrköping · 2 423 inlägg

MrDizzy

Renoverare
    Min kännsla är att den pumpen de satt dit är för klen.
    Hmax är ju hösta höjden den kan pumpa.
    sitter verkligen den pumpen för golvvärmen som ska upp till nästa plan ??
    Det tror jag aldrig kommer att fungera. (nån vvs:are får upplysa om varför det skulle fungera om jag har fel)

Om du tar Grundfos:en så har den en pumphöjd på 8m ... vill du inte ha den så köper jag den av dig ;)
    ( behöver en pump med mer än 6m pumphöjd till ett kommande projekt )

• Laddar…
  5. M
    Husägare · Jönköpings Län · 4 346 inlägg

MagHam

Husägare
    Man kan inte tänka i termer att vattnet ska "pumpas till nästa plan"
    Det finns en vattenpelare i systemet på returvägen ner också som pressar på tillbaka lika mycket.
    Pumpar i slutna system jobbar alltså inte med uppfordringshöjd, utan mot ett strömningsmotstånd.

• Laddar…
  6. M
    Renoverare · Norrköping · 2 423 inlägg

MrDizzy

Renoverare
    Ah, tackar för den förklaringen.
    Så det är bara öppna system som har eg problemet med pumphöjd.
    Både öppna och slutna system har väl strömningsmotstånd?
    Och är det högre för slutna system?

• Laddar…
  7. O

Onyxalis

Medlem
    Tack för förklaringen!
    Jag googlade lite på strömningsmotstånd och snubblade in på ”Grundläggande strömningslära”, 139 sidors studentlitteratur från Chalmers. Det blir en trevlig kvällslitteratur.

8. S
    Medlem · Västernorrland · 8 942 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Har rörmokaren ens konstaterat att den nya går då? De måste väl ha gjort nå mer än bara bytt pumpen för inte beställde du väl pumpbyte enbart? Du vill väl ha igång värmen antar jag?

9. M
    Husägare · Jönköpings Län · 4 346 inlägg

MagHam

Husägare
    Strömningsmotståndet beror i första hand på vätskans viskositet och rörens längd och diameter och finns alltid närvarande i alla system.
    Uppfodringshöjd bara när vätska ska lyftas för att "förbrukas" på ett högre plan. Då spelar densitet och höjd in.

• Laddar…
  10. O

Onyxalis

Medlem
    De noterade att den nya pumpen ”hoppade igång direkt” och att nu skulle snart värmen vara igång.
    Kontaktade dem för en liten stund sedan och tydligen kan det ta en stund eftersom det utflödande vattnet inte är så mycket varmare än rummet i övrigt.

Det är nog bara jag som är otålig. Avvaktar tills imorgon så får vi se vad som händer.

Om det är luft i slingorna får de komma tillbaka och åtgärda det, då jag anser att den biten hör till en komplett fjärrvärmeinstallation. En trasig cirkulationspump är ju dock mitt eget ansvar.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.