A
Jag fick för en vecka sedan papper som skulle fyllas i när vi renoverade och byggde om huset för 8 år sedan!
Dessa handlingar borde enligt mitt tänk ha skickats ut tillsammans med bygglovshandlingarna för drygt 8 år sedan, att komma med dessa nu när jag inte ens vet om byggföretaget vi anlitade finns kvar.
Jag har inte kunskapen att fylla i dessa och kommer inte att göra detta.
Förbockat i formuläret är:
Byggnadsarbeten utförts enligt bbr - det har jag ingen aning om, allt är gjort enligt inlämnade ritningar.
Byggnadsarbeten utförts enligt gällande eurokoder - har inte en aning om vad detta betyder ens....
Utöver detta så ska det väljas mellan:
Åtgärden ej påbörjar och Åtgärden är klar - vilket ska vara klar.
Samt:
Byggnadsarbetena slutförts - vilket de har.

• Wow
J Vos
  • Laddar…
Bara att signera och se glad ut!

Många kommuner tar tag i gamla ärenden nu när nybyggnationen har avstannat!

• Gilla
Cruzze och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Har du missat att begära slutbesked och kommunen har hittat ert ärende som oavslutat i diariet? Det låter som en sådant fall.

• Gilla
MetteKson och 14 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Jag fick för en vecka sedan papper som skulle fyllas i när vi renoverade och byggde om huset för 8 år sedan!
Dessa handlingar borde enligt mitt tänk ha skickats ut tillsammans med bygglovshandlingarna för drygt 8 år sedan, att komma med dessa nu när jag inte ens vet om byggföretaget vi anlitade finns kvar.
Jag har inte kunskapen att fylla i dessa och kommer inte att göra detta.
Förbockat i formuläret är:
Byggnadsarbeten utförts enligt bbr - det har jag ingen aning om, allt är gjort enligt inlämnade ritningar.
Byggnadsarbeten utförts enligt gällande eurokoder - har inte en aning om vad detta betyder ens....
Utöver detta så ska det väljas mellan:
Åtgärden ej påbörjar och Åtgärden är klar - vilket ska vara klar.
Samt:
Byggnadsarbetena slutförts - vilket de har.
Kontakta kommunen och hör efter varför de skickat ut dessa nu.
Har ni fått slutbesked borde det ju inte komma mer nu kan man tycka.

• Gilla
Sigge1960 och 2 till
  • Laddar…
Det låter ju som slutanmälan, som du i så fall troligen inte gjort i samband med avslutet. Rent hypotetiskt är din ombyggnad därmed ett svartbygge, bygglovet gäller bara i 5 år. Och lika hypotetiskt kan kommunen kräva återställande till ursprung.

Så om vi antar att det är en saknad slutanmälan som detta gäller så bör man nog vara lite ödmjuk, och försöka klara av det hela med minimal insats.

• Gilla
ByggareLob och 7 till
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har du missat att begära slutbesked och kommunen har hittat ert ärende som oavslutat i diariet? Det låter som en sådant fall.
Jag har inte fått någon information om att jag ska begära något slutbesked, jag har samtliga handlingar från bygglovet i mitt knä just nu och allt som jag fick ligger kvar där, alla handlingar som byggarna skulle ha från detta har kopierats och lämnats ut och dessa papper jag fick senast har jag aldrig sett tidigare!

A
LaszloToth LaszloToth skrev:
Bara att signera och se glad ut!

Många kommuner tar tag i gamla ärenden nu när nybyggnationen har avstannat!
Det skulle aldrig falla mej in att signera uppgifter som jag inte har någon kunskap om tex:
"Byggnadsarbeten utförts enligt bbr - det har jag ingen aning om, allt är gjort enligt inlämnade ritningar.
Byggnadsarbeten utförts enligt gällande eurokoder - har inte en aning om vad detta betyder ens...."

Det står på det sista pappret under den prickade linjen: Kontrollansvarig/sökande och detta krävde ingen kontrollansvarig.

• Gilla
Turpen och 2 till
  • Laddar…
A
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Kontakta kommunen och hör efter varför de skickat ut dessa nu.
Har ni fått slutbesked borde det ju inte komma mer nu kan man tycka.
Jag har ej fått något slutbesked, jag har dessutom ingen info alls att jag ska ha ett, det står bara i bygglovshandlingarna att det ska påbörjas inom 2 år och vara avslutat inom 5 år.

• Gilla
Jambond73 och 1 till
  • Laddar…
A
H hempularen skrev:
Det låter ju som slutanmälan, som du i så fall troligen inte gjort i samband med avslutet. Rent hypotetiskt är din ombyggnad därmed ett svartbygge, bygglovet gäller bara i 5 år. Och lika hypotetiskt kan kommunen kräva återställande till ursprung.

Så om vi antar att det är en saknad slutanmälan som detta gäller så bör man nog vara lite ödmjuk, och försöka klara av det hela med minimal insats.
Det skulle aldrig falla mej in att vara ödmjuk mot någon på denna rövkommunens Bygg och Miljöförvaltning eller deras inkompetenta byggnadsinspektör som tyvärr verkat ha avbrutit sin pensionering efter de gångna årens personalflykt från Bygg och Miljöförvaltningen!
Just denna byggnadsinspektörens grava inkompetens kostade oss närmare 200 000:- när vi skulle bygga om och till.
Han har dessutom fått sparken från 2 av grannkommunerna innan han anställdes i denna kommunen........

• Wow
  • Haha
  • Ledsen
banjoragge och 7 till
  • Laddar…
A
Jag kan lägga till att jag är sugen på att maila idioten och trycka till honom ordentligt pga att det har tagit honom 8 år att få ut detta papper men jag har köpt en fastighet till i kommunen och vill inte drabbats av idioterna i onödan.

maxmsm skrev:
Jag har ej fått något slutbesked, jag har dessutom ingen info alls att jag ska ha ett, det står bara i bygglovshandlingarna att det ska påbörjas inom 2 år och vara avslutat inom 5 år.
Att inte du vet vad som krävs duger tyvärr inte. Lite måste man ta reda på själv...

"Det krävs slutbesked för alla åtgärder som omfattas av ett startbesked."
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/byggprocessen/slutbesked/

Som sagt var kan det nog vara praktiskt att vara lite tillmötesgående om du inte vill att kommunen ska vända sig mot dig och kräva att du river ditt svartbygge och lägga på en sanktionsavgift för att du tagit bygget i bruk...

• Gilla
Mikael Ströms och 17 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Att inte du vet vad som krävs duger tyvärr inte. Lite måste man ta reda på själv...

"Det krävs slutbesked för alla åtgärder som omfattas av ett startbesked."
[länk]

Som sagt var kan det nog vara praktiskt att vara lite tillmötesgående om du inte vill att kommunen ska vända sig mot dig och kräva att du river ditt svartbygge...
Som jag har skrivit tidigare så kan jag inte stå för en signatur under nedanstående punkter:

"Byggnadsarbeten utförts enligt bbr - det har jag ingen aning om, allt är gjort enligt inlämnade ritningar.
Byggnadsarbeten utförts enligt gällande eurokoder - har inte en aning om vad detta betyder ens...."

Jag var på plats en hel del under bygget och har sett att konstruktionerna är enligt konstruktionsritningarna och bör då vara enligt bbr men vad gällande "eurokoder" är det har jag inte en susning om.

maxmsm skrev:
Om allt är gjort enligt godkända bygglovshandlingar så får du utgå ifrån att utformning enligt BBR och hållfasthetsdimensionering enligt eurokoderna är korrekt. Annars skulle inte bygglovet godkänts från första början.

Redigerat:
  • Gilla
Flintylaren och 2 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Som jag har skrivit tidigare så kan jag inte stå för en signatur under nedanstående punkter:

Jag var på plats en hel del under bygget och har sett att konstruktionerna är enligt konstruktionsritningarna och bör då vara enligt bbr men vad gällande "eurokoder" är det har jag inte en susning om.
Jo men varför ringer du inte upp handläggaren eller mailar och frågar på ett artigt sätt?

Nu vet jag från min egen kommun att man betar av en massa gamla liggande ärenden när nybyggnationen i princip helt har avstannat, tyvärr ligger tidningsartikeln bakom en betalvägg där chefen för bygglovshanteringen berättar.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:

I så fall så är det ju rivning som är alternativet. Du har ett svartbygge i nuläget.

• Gilla
adron och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.