Byggahus.se

Hur lång tid? - Anmält svartbygge

1. S
    Medlem · 17 inlägg

SaxOmx

Medlem
    Placering av ekonomibyggnader så finns plan och bygglagen..
    Hur långt ifrån hans bostadshus står de?

Det finns prejudicerande dom på det att typ 30m bort är för långt bort..

Lycka till med det hela..
    Sen JO anmälan om kommunen inte sköter sig

2. kent_2
    Medlem · 1 inlägg

kent_2

Medlem
    4.5 meter från tomtgränsen, står dom närmare än så och inte du har godkänt det så är det ett svartbygge.
    Kontakta byggnadskontoret i din kommun så löser det sej säkert.

3. D
    Medlem · Västmanland · 27 inlägg

DW79

Medlem
    4,5 m är ingen lag, det kan skilja sig mellan detaljplanerna.

4. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 7 661 inlägg

pacman42

Medlem
    Nej, preskriptionstiden är 10 år.

5. S
    Medlem · Säffle · 73 inlägg

Snurrespratt

Medlem
    Jag har en svartbyggande granne som tydligen har en livsstil där han inte bryr sig om lagar och regler. Jag anmälde dennes stora svartbygge till Stadsbyggnadskontoret i Stockholm. Det tog 2 år innan de började lyfta papperen. Det som gick stadsbyggnadskontoret att öppna ärendet var att jag hotade med JO-anmälan. De är de tydligen känsliga för hade jag hört, vilket stämde väl. Dagen efter öppnade de ärendet.

6. P
    Medlem · 1 955 inlägg
    Du kan alltid kolla med länsstyrelsen i din region. Givna bygglov brukar man kunna överklaga där.

• Laddar…
  7. F
    Medlem · 80 inlägg

FruNilsson

Medlem
    https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...t-om-tillsyn/byggnadsnamndens-tillsynsansvar/

• Laddar…
  8. Uwish2
    Medlem · 1 inlägg

Uwish2

Medlem
    Men om du låter honom använda in och utfarten i lugn och ro så är ju dina problem snart ur världen tänker jag mig....

9. F
    Medlem · 80 inlägg

FruNilsson

Medlem
  10. S
    Medlem · 8 inlägg

sesanor

Medlem
    Teoretisk finns det mycket hjälp du kan få men i verkligheten inte. Visserligen kan du pusha med mail, samtal osv. Grannen har säkert bra "kontakt" på byggnadsnämnden och du kan höra, "vi har många ärenden och vi prioriterar....". Om du insisterar pch står i så kan du få ett svar där de kan leka med fraser och paragraf osv, med budskapet att "det inte strider mot.... att allt är i sin ordning" osv. Har egen erfarenhet och fick svar efter 4 år där jag MÅNGA ggr ringde, mailde osv. Tyvärr :(

11. A
    Medlem · örebro · 12 inlägg

AnnaLundh

Medlem
    Det är en orimligt lång tid, JO anmäl kommunen.
    Det är JO som granskar kommunens handläggning och arbete.
    /Med vänlig hälsning, kommunal tjänsteman som bla arbetar med just denna typ av tillsyn.

12. P
    Medlem · 12 inlägg

Polly62

Medlem
    Tragiskt men sant, har du vänner inom kommunens politiker så går allt oftast på räls

• Laddar…
  13. P
    Medlem · 12 inlägg

Polly62

Medlem
    2,80 mellan tomtgräns och grannens altan...satte upp en Tuija häck så nu ser dom inte ut ändå..som man bäddar får man ligga och är man trummis med kommun politiker ska det svida ändå "på ngt sätt" hittar man alltid ngt

• Laddar…
  14. W
    Medlem · Jkpg · 189 inlägg

WilleR

Medlem
    Som jag envisas med att tjata om....
    I sådana här ärenden, Ring inte, SKRIV!
    Inkommande handlingar SKA diarieföras (är kontrollerbart !..)
    Efter ett telefonsamtal finns inga som helst bevis vad som avhandlats eller överenskommits, allt är bortglömt när luren läggs på..

15. Karl_Pedal
    Besserwisser · Hallands Län · 839 inlägg

Karl_Pedal

Besserwisser
    Från Boverkets hemsida går att läsa "
    Preskription av rätten att meddela rättelseföreläggande
    Byggnadsnämnden får inte besluta om ett föreläggande om det har förflutit mer än tio år från överträdelsen. Det innebär att preskription kan inträda beträffande byggnadsnämndens möjligheter att förelägga om rättelse. Preskriptionstiden ska räknas från det datum överträdelsen begicks."

Med andra ord - om kommunen drar på det så kan överträdelsen preskriberas även om du anmält det i god tid.

Just så. Få gärna i skrift att kommunen påstår sig ha 5 års ledtid på tillsynsärenden som du kan bifoga med anmälan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.