Jag är totalt okunnig om allt som handlar om snickeri och bygge. Ska nu dock montera fönsterbänk i ett rum. Bänken ska ligga på konsoler som är fästa i en gipsvägg. Fönsterbänken ska så klart tåla lampor, vaser, diverse utsmyckning osv.
Trots att jag letat som en galning så kan jag inte hitta instruktioner till produkten eller allmänna råd om hur lång skruven bör vara, alltså hur djupt i väggen den ska sitta för att bänken ska bli stadig. Finns det några generella riktlinjer? Något annat jag bör tänka på?
Trots att jag letat som en galning så kan jag inte hitta instruktioner till produkten eller allmänna råd om hur lång skruven bör vara, alltså hur djupt i väggen den ska sitta för att bänken ska bli stadig. Finns det några generella riktlinjer? Något annat jag bör tänka på?
Medlem
· Västernorrland
· 11 243 inlägg
Mycket hänger ju på vad som finns bakom gipset.......
Medlem
· Blekinge
· 10 916 inlägg
Gipset själv håller väldigt litet. Det är ju bara 13 mm tjockt. Finns speciella skruv (Molly) som biter sig fast bakom gipset om det finns fritt utrymme där. Men bäst är att leta fram en träregel bakom gipset och dra in 50 eller 60 mm långa träskruv.
Produkter som diskuteras: "träskruv"

Träskruv
Fäst trä mot trä eller andra material med en bra träskruv. Våra träskruvar finns i olika längder, tjocklekar och gängningar beroende på vad som ska byggas.
Läs mer
Ok, kör man utan plugg i trä?T Thomas_Blekinge skrev:
Prova att borra med en tunn borr nära kanten mellan gipsväggen och fönsteröppningen. Där finns antagligen trä eller plåt innanför. Skruva sedan utan plugg.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Rätt plugg och skruv för betong och gips med olika längder?
Byggmaterial & Byggteknik -
För lång skruv till fläns på elmotor gick in i lindningen.
El -
Hantverkare som dragit ner skruvar för långt i trallen? Reklamera?
Altan & Uteplats -
Verktyg för att skruva lös miele diskmaskin vattenslang?
Vatten & Avlopp -
Hur gör jag när skruven är några mm för lång
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus