Byggahus.se

Hur lång skarvsladd är möjligt?

1. Nikke_
    Medlem Nivå 1
    Hej.
    Jag funderade på om det vore möjligt att på något sätt dra el från ett hus till ett fritidsboende cirka 300 meter längre bort? Om vi tänker att jag vill ha ett litet element, ett kylskåp modell mindre, några spisplattor, en TV, ladda en telefon och använda några led-lampor. Vilken typ av kabel fungerar i så fall? Om spänningsfallet blir för stort, kan man kanske omvandla till 12V för att få ner förbrukningen vid fritidsboendet?

Tack på förhand. / Nikke

2. T
    Medlem Nivå 2
    Är inte elektriker men misstänker att 12 V inte räcker för spis osv? :D

3. Nikke_
    Medlem Nivå 1
    Det stämmer. Tänker att jag i så fall får köra med gasol till plattorna.

4. P
    Medlem · Nivå 6
    Att du planerar att bryta mot ellagen är du medveten om?

5. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Vad får det kosta?
    En N1XV 5G10 mm² kan fungera tumregelmässigt. Kostar ca 25,000 :-.

Sedan måste stugan tillhöra samma fastighet, men det är en juridikfråga.

• Laddar…
  6. useless
    Lök. · Nivå 25
    Om du kör med lägre spänning blir strömmen högre och förlusterna ännu större. Det är därför man kör så hög spänning sm möjligt i kraftledningar.

7. Nikke_
    Medlem Nivå 1
    Aha. Kostar en slant med andra ord. Har ju kikat på solceller och gasol och tyckte att kostnaden drog iväg, men då landar det ju på samma prislapp ändå. :)

8. Nikke_
    Medlem Nivå 1
    Nja, det var väl inte den juridiska aspekten jag efterfrågade. Är mest nyfiken om det ens är möjligt.

9. Nikke_
    Medlem Nivå 1
    Jag tänkte om det går att omvandla till 12V när elen är framme vid stugan i så fall?

10. useless
    Lök. · Nivå 25
    Vad skulle syftet med det vara? Då går det inte att driva några storförbrukare, typ spis och varmvattenberedare, och det blir mindre utbud/högre pris på lamparmaturer, uttag, etc.

11. Nikke_
    Medlem Nivå 1
    Syftet var ju om det hjälper för att kompensera för spänningsfall på vägen. Det är självklart bättre om det går utan att omvandla i så fall.

12. S
    Medlem · Nivå 8
    Med lite fundering, kanske skulle det inte bryta mot ellagen, kanske skulle det...

Alltså, jag menar: Om man ställer 2 eller 4 lastbilsbatterier i en liten skrinda, som man drar iväg till huset med ström en natt i veckan, eller vad som nu kan behövas, och laddar upp dem.

Med en "segelbåts" - solpanel så kan man kanske få ladd-turerna lite mer sällan på sommaren! Och när det blir vinter och risk att batterier fryser så drar man hem dem till en frostfri lokal i huset. (Fulladdade tål de att frysa, men kombinationen av självurladdning och kyla är inte bra!).

En gammal tumregel för gränsen vid att distribuera elenergi ekonomiskt per kabel sätter gränsen vid avstånd i meter = spänning i volt.

För 300m bör det alltså vara minst 300V. Till exempel 2 faser (400V), och en transformator 400 / 230V för ett enkelt enfasssytem i sommarstugan skulle alltså vara tekniskt rimligt. Om man vill ha mer kraft, utan att behöva mer area i ledningen, är det högre spänning som gäller. 2 st trafos, säg 400/960V och 960/230V skulle alltså ge detta. I princip all installationskabel är provad för max 1000V. Men 2 trafar på säg 2 kW st (om Du nu ville ha elspis) kostar ju en slant att skaffa, säg några 1000-lappar per styck, därtill kabeln och jobbet att gräva ner den. Tillkommer även jordfelsskydd på 2 ställen (matningen till kabeln och stugan).

Har Du kollat vad elbolaget vill ha för en ny servis?

13. N
    Medlem · Nivå 8
    Framförallt får du ju gräva 300 meter. 25000 skulle jag anse är det lilla besväret i det sammanhanget.

14. T
    Medlem Nivå 10
    När jag gick kursen tillfällig elanläggning har man som tumregel 50m sen.nedsäkring/central föratt inte föranleda personskador vid fel. Så fast inkoppling är nog det bästa..

• Laddar…
  15. F
    Medlem · Nivå 14
    Räkna inte ut offgrid. Priserna faller stadigt.