4 557 läst · 6 svar
5k läst
6 svar
Hur lågt u-värde är försvarbart?
Jag ska precis beställa fönster och skjutpartier till vårt poolhus som är ca 180m2 och ska vara varmt året runt. Då började jag fundera på värdet av att minska u-värdet på dessa fönster och partier från 0,96 till 0,69.
Lönar detta sig? Jag tycker nog att 0,96 är riktigt bra, men allt jag läser säger att lägre är bättre. Frågan är bara hur mycket bättre, man kommer ju till en gräns när det kanske inte spelar så stor roll.
Offerten vi fått nu ligger på ca 120 kkr för följande:
4st skjutpartier, ca 3x2m
8st fasta fönster, 0,7x1,6m
3st fasta fönster, 0,7x0,9m
1st runt fönster, D1m
1st runt fönster, D0,7m
1st fönsterdörr, 0,9x2m
En tilläggsfråga är om det är lönt med laminerat glas i alla? För skjutpartierna ska vi ha det men det är kanske overkill för övriga fönster?
Snabba svar önskas då jag ska beställa senast imorgon!
Lönar detta sig? Jag tycker nog att 0,96 är riktigt bra, men allt jag läser säger att lägre är bättre. Frågan är bara hur mycket bättre, man kommer ju till en gräns när det kanske inte spelar så stor roll.
Offerten vi fått nu ligger på ca 120 kkr för följande:
4st skjutpartier, ca 3x2m
8st fasta fönster, 0,7x1,6m
3st fasta fönster, 0,7x0,9m
1st runt fönster, D1m
1st runt fönster, D0,7m
1st fönsterdörr, 0,9x2m
En tilläggsfråga är om det är lönt med laminerat glas i alla? För skjutpartierna ska vi ha det men det är kanske overkill för övriga fönster?
Snabba svar önskas då jag ska beställa senast imorgon!
Min första farhåga med 0,69 är att risken för frost på rutorna vintertid, sen kanske du kan få ut högre isolervärde genom att lägga de pengarna på mer isolering i väggar/tak istället?. laminerat glas räcker nog om du har på de partier som går nere golv, kanske också nära vattnet så att du inte får poolen full i vatten om det skulle badas lite våldsamt
Prisskillnaden för det lägre u-värdet ligger uppskattningsvis på 10-12kkr.
När det gäller laminering så är det just för fönstren vi är osäkra, men tänker precis som du påpekar att det inte är kul om man får poolen full av glas om olyckan skulle vara framme. De höga fönstren går ner till ca 40cm ovan golv.
När det gäller laminering så är det just för fönstren vi är osäkra, men tänker precis som du påpekar att det inte är kul om man får poolen full av glas om olyckan skulle vara framme. De höga fönstren går ner till ca 40cm ovan golv.
thomas33 skrev:
"Säkerhetsglas" dvs härdat eller laminerat.
Härdat är starkare, billigare och lättare(oftast tunnare)
Laminerat är dyrare, svagare(samma styrka i glaset som vanligt glas) har god ljuddämpning och håller ihop rutan om den spricker.
Med vänlig hälsning, fremax