Vi bygger just nu takterass med Trebolit som tätskikt. Eftersom terrassgolvet hamnar högre än golvet på insidan vill jag minimera ’tröskeln’ som blir, detta för att inte få en alltför högt (fult) steg upp när man ska ut på terrassen. Samtidigt vill vi ju bygga regelmässigt och så det ej blir strul med försäkring etc vid ev framtida problem.
Min fråga är: vad är lägsta rekommenderade (/tillåtna?) höjd från terrassgolv till placering av dörrens underkarm?
Vi planerar att ha inåtgående vikdörrar av aluminium och efter att ha hört efter med dörrtillverkaren så är det tydligt att man inte får integrera dörrkarmen under/bakom tätskiktet pga dörrens dränering. Detta medför att karmhöjden tillkommer ovanpå den m tröskelhöjd jag bygger.
Jag tänker mig att påbörja karmen så att den hamnar 8cm ovan terrassgolv och 3 cm ovan terassens trallgolv. Låter det ok eller krävs det högre? (Tänker att eftersom inåtgående dörr och ej av trä så borde man ju kunna placera på aningen lägre höjd då det borde vara mindre problem från motliggande snö då, eller??)
Tacksam för input!