Byggahus.se

Hur lagar man hål i innertak i kök ?

1. Tobias Ferm
    Medlem · 103 inlägg
    Hej,
    Hur lagar man små skruvhål och ett större hål med 10mm diameter i taket i köket?

Stora hålet tänkte vi till att börja med foga då det är ganska djup. De små mindre hålen skrapa rent. Ska man sedan spackla? Vilket spackel? Måla? Vilken färg och hur får man taket "prickigt"? Jag menar det är ju inte helt slätt..

2. UlrikaSpg
    Medlem · 333 inlägg

UlrikaSpg

Medlem
    Jag skulle spackla igen hålen och sedan stöppla på med lämplig färg och pensel.

3. T
    Medlem · Sö · 2 707 inlägg

TheGame

Medlem
    Tror Du kommer få måla hela taket om det inte ska synas. Annars spackla/foga

4. Bästa svaret

Silver78
    Självbyggare · 2 146 inlägg

Silver78

Självbyggare
    De större hålen skulle jag fyllt med gipsbruk/inte spackel då man får spackla tio ggr för att fylla sådana hål. Även gipslim går att använda med fördel då den har kort torktid. Själva färgen är inget magiskt. Sök på strukturfärg eller så blandar du till färgen själv med vanlig takfärg i rätt kulör och finkrossad grus. Sen målar du över detta med vanlig takfärg efter första lagret. Tänk på att även om det är rätt kulör så kommer du att få en färgskiftning pga olika färgbad. Vill du ha ett bra resultat behöver du måla hela taket.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.