Byggahus.se

Hur laga växthuset

1. U
    Medlem Nivå 1
    Vi köpte ett växthus förra året och verkligen älskade att pyssla i det, tyvärr blåste det sönder i vinter och funderar på om jag skulle kunna göra nån provisorisk lagning så jag kan använda det även i sommar, så kan jag köpa ett nytt nästa år i stället. Har provat att limma men det håller inte

2. Keexet
    Medlem · Nivå 10
    Är "rutorna" intakta? Eller har de spruckit? Hur sitter de fast i stommen?

Jag lappar mitt växthus lite varje år och jag räknar med att det kommer kunna tjäna mig så länge jag orkar lappa det. I början använde jag glas, för att det råkade följa med husköpet, men sedan jag fått slut på lämpliga glasskivor har jag börjat köra plast ("plexiglas") som jag kapar till rätt mått och monterar i. I mitt fall monteras rutorna i skenor i stommen som sedan fästs med "clips" av ståltråd. Clipsen brukar finnas kvar, men om jag blir av med tillräckligt många lär jag hitta på alternativ, fabricera egna clips, eller limma/kitta dit rutorna.

Många odlar ju med ögonen och visst ska en trädgård vara vacker, men det klarar moder jord av själv att skapa. I ett så artificiellt utrymme som i ett växthus ska det främst vara funktionellt enligt mig och hade jag varit i din sits, hade jag inte ersatt det gamla med ett nytt, utan snarare kompletterat det gamla med ett nytt. Men vi är ju alla olika benägna att reparera saker och jag älskar känslan av tillfredsställelse när man reparerat något!(y)

3. U
    Medlem Nivå 1
    Rutorna är hela men stommen till dörr och takfönstret är trasigt men det går kanske att fixa till på nått sätt. Från början var skivorna fastsatt med skruvar, men där är det sönder, sen har vi limmat men det har tyvärr flygit i väg vid blåsigt väder. Kanske ska testa att borra små hål och sen fästa med ståltråd

4. Keexet
    Medlem · Nivå 10
    Ja det är ju svårt för mig att ge några konkreta råd när man ska gissa hur konstruktionen är uppbyggd eller hur skadorna ser ut. Men hellre än att najja med ståldtråd så skulle jag förorda att använda små "beslag", dvs typ "spikplattor" eller liknande som skruvas fast med genomgående skruv och mutter i borrade hål och förstärker konstruktionen. Dörren kan vara knepigare att laga om det ska vara öppningsbart, det beror alldeles på hur det ser ut och vad som gått sönder.