Hej alla,
Har ett eternittak på vårt sommarhus från 1920, beläget i Skåne. Övervåningen är en oinredd vind. På 4-5 ställen läcker det in. Det forsar inte in men vid kraftiga regnoväder droppar det från råsponten ner på golvet.
Vill helst slippa att byta ut hela taket, dels av estetiska skäl men även ekonomiska.
Så, hur lagar man bäst denna typen av läckage? Det är svårt att utifrån helt lokalisera vart skadan finns.
Nån som har egna erfarenheter av att laga eterinttak?
Om i fall ett helt nytt tak skulle bli enda lösningen, vad kan man räkna med att det skulle kosta för ett tak på ca 120kvm. Stilmässigt skulle papp, plåt eller shingel fungera.
Tacksam för svar.
Har ett eternittak på vårt sommarhus från 1920, beläget i Skåne. Övervåningen är en oinredd vind. På 4-5 ställen läcker det in. Det forsar inte in men vid kraftiga regnoväder droppar det från råsponten ner på golvet.
Vill helst slippa att byta ut hela taket, dels av estetiska skäl men även ekonomiska.
Så, hur lagar man bäst denna typen av läckage? Det är svårt att utifrån helt lokalisera vart skadan finns.
Nån som har egna erfarenheter av att laga eterinttak?
Om i fall ett helt nytt tak skulle bli enda lösningen, vad kan man räkna med att det skulle kosta för ett tak på ca 120kvm. Stilmässigt skulle papp, plåt eller shingel fungera.
Tacksam för svar.
Är det varianten med vågformig skivor som är skruvade? Om du inte ser synliga sprickor i skivorna så kan du börja med att dra åt skruvarna lite försiktigt. De brukar lossna lite med åren med läckage som följer skruven ner som följd.
Tack för svar. Nej detta är plattor, typ hexagonformade. Fästa med spik och överlappar varandra. Nån idé kring den varianten?Ö öringen skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är ingen större skillnad mellan ett eternittak av den typ du har och ett vanligt tegeltak. När det börjar läcka in, så är pappen för gammal. Det går utmärkt att lossa plattorna och byta pappen. Så länge eterniten är hel tror jag inte det finns några restriktioner. (Bäst att kolla först, jag är inte helt säker)
J justusandersson skrev:Det är ingen större skillnad mellan ett eternittak av den typ du har och ett vanligt tegeltak. När det börjar läcka in, så är pappen för gammal. Det går utmärkt att lossa plattorna och byta pappen. Så länge eterniten är hel tror jag inte det finns några restriktioner. (Bäst att kolla först, jag är inte helt säker)
Tack för svar! Har fått för mig att dessa plattor spricker väldigt lätt, men det kanske inte stämmer?
Du menar att man isf tar av alla eternitplattor, på med ny papp och sen på med eterniten igen? Låter som ett krävande jobb men kanske värt det..
Har du erfarenhet av detta?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det finns en artikel av Marlén Eskilsson här på Byggahus från september i år med rubriken "Eternit - byta ut eller bevara" på den här länken:
https://www.byggahus.se/renovera/eternit-byta-ut-eller-bevara
Alla former av yrkesmässig hantering av asbesthaltiga produkter kräver särskilt tillstånd av Arbetsmiljöverket. Du får göra det själv, men bör använda andningsskydd. Asbesthaltigt material skall deponeras på särskilt sätt.
Eftersom du måste plocka ner alla plattorna innan du lägger om takpappen, tycker jag nog att det är en dumsnål lösning att bära upp dem igen. Alla arbeten på tak bör göras med sikte på att inte behöva göra om det de närmaste 50 åren i alla fall. Jag känner de som gjort det, utan större problem, men de utmärks just av snålhet.
https://www.byggahus.se/renovera/eternit-byta-ut-eller-bevara
Alla former av yrkesmässig hantering av asbesthaltiga produkter kräver särskilt tillstånd av Arbetsmiljöverket. Du får göra det själv, men bör använda andningsskydd. Asbesthaltigt material skall deponeras på särskilt sätt.
Eftersom du måste plocka ner alla plattorna innan du lägger om takpappen, tycker jag nog att det är en dumsnål lösning att bära upp dem igen. Alla arbeten på tak bör göras med sikte på att inte behöva göra om det de närmaste 50 åren i alla fall. Jag känner de som gjort det, utan större problem, men de utmärks just av snålhet.
J justusandersson skrev:Det finns en artikel av Marlén Eskilsson här på Byggahus från september i år med rubriken "Eternit - byta ut eller bevara" på den här länken:
[länk]
Sant.. Klurigt detta. Snackade med en hantverkare idag som hade två idéer som lät intressanta.
Första var att tjära hela taket. Aldrig hört om tjära på eternit, men han menade på att det var ett vanligt sätt förr att laga både papptak och eternit. Vad tror ni om detta?
Förslag nummer två var att med hjälp utav en mängd tuber takmassa och silikonspruta så att säga lista in varje enskild platta på hela taket. Låter som ett vansinnigt jobb, men borde ju gå på ett par arbetsdagar. Är detta fullständig dårskap eller vad anser ni?
Fler idéer mottages tacksamt!
Har lagat stalltaket som består av den vågformiga typen flera ggr med (tjär)takmassa med fibrer i. Även ett större hål där jag satte en aluplåt på insidan och spacklade på utsidan.
Fäster kanon. Härdar bra och håller tätt. Skulle säkert funka bra om du tvättar av hela taket. Primar och sen stryker med tjära två ggr om du vill göra det stort. Annars laga hål för hål.
Fäster kanon. Härdar bra och håller tätt. Skulle säkert funka bra om du tvättar av hela taket. Primar och sen stryker med tjära två ggr om du vill göra det stort. Annars laga hål för hål.