5 319 läst · 21 svar
5k läst
21 svar
Hur laga källarvägg i 30-tals hus? Lös puts/bruk på väggarna.
Hej,
Nu när vi har dränerat om huset är det hög tid att ta tag i källaren. Vi ska laga källarväggarna i ett 30-tals hus. Källaren hade "renoverats" på 70-talet och tidigare ägare hade reglat upp med träreglar och mineralull direkt mot källarväggen.
Nu när vi tagit bort allt så verkar tidigare puts eller vad det är sitta väldigt löst på sina ställen, säkert där det varit fuktigt. Ska vi knacka bort all löst puts på väggarna innan vi grundar och putsar igen? Väggarna verkar bestå av betong/cement och natursten/granit i olika storlerkar. Se bild och video nedan, tack för alla tips och råd 🙏
Bild på del av källarvägg:
Video på hur löst vissa delar av källarväggen är:
Nu när vi har dränerat om huset är det hög tid att ta tag i källaren. Vi ska laga källarväggarna i ett 30-tals hus. Källaren hade "renoverats" på 70-talet och tidigare ägare hade reglat upp med träreglar och mineralull direkt mot källarväggen.
Nu när vi tagit bort allt så verkar tidigare puts eller vad det är sitta väldigt löst på sina ställen, säkert där det varit fuktigt. Ska vi knacka bort all löst puts på väggarna innan vi grundar och putsar igen? Väggarna verkar bestå av betong/cement och natursten/granit i olika storlerkar. Se bild och video nedan, tack för alla tips och råd 🙏
Bild på del av källarvägg:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Video på hur löst vissa delar av källarväggen är:
Jag är lekman men har lagat endel puts själv.
Kan vara kalkbruk, då kan man inte ta cementbaserat ovanpå, då kommer det undre släppa.
Använd inte gipsputs eller cementputs i detta fall.
Ta bort allt som sitter löst, men inte med storsläggan, kalkputs är porös. Får dock inte vara bomt.
Köp kalkputs, blöt ytan rejält, putsa. Behövs får man bygga banor för att få det rakt, men är det mindre hål så kan man göra på fri hand. Dra av putsen. Kolla några filmer hur man gör.
Måla absolut inte med plastfärg. Spackla absolut inte med vanligt väggspackel. Plastfärg släpper inte igenom fukt, så fukten stannar, spacklet lossanar och möglar. Måla med en genomsläpplig färg och utan spackel.
Det finns de som säger att man kan spackla och måla som en vanlig vägg bara dräneringen är bra, men är det ett gammalt hus är risken att det inte blir så bra. Det är gjort för att vara en källare. Låt det förbli det.
Kan vara kalkbruk, då kan man inte ta cementbaserat ovanpå, då kommer det undre släppa.
Ta bort allt som sitter löst, men inte med storsläggan, kalkputs är porös. Får dock inte vara bomt.
Köp kalkputs, blöt ytan rejält, putsa. Behövs får man bygga banor för att få det rakt, men är det mindre hål så kan man göra på fri hand. Dra av putsen. Kolla några filmer hur man gör.
Måla absolut inte med plastfärg. Spackla absolut inte med vanligt väggspackel. Plastfärg släpper inte igenom fukt, så fukten stannar, spacklet lossanar och möglar. Måla med en genomsläpplig färg och utan spackel.
Det finns de som säger att man kan spackla och måla som en vanlig vägg bara dräneringen är bra, men är det ett gammalt hus är risken att det inte blir så bra. Det är gjort för att vara en källare. Låt det förbli det.
Som du skriver så tror jag också att det kan vara kalkbruk, huset är byggt 1934 om uppgifterna stämmer och källarväggen verkar som sagt bestå av naturstenar i olika storlekar ingjutet i något bruk. Skulle något av dessa bruk gå att reperera väggarna med efter vi knackat bort det lösa bruket?J JohanLun skrev:Jag är lekman men har lagat endel puts själv.
- Saint-Astier NHL 5 1:2 https://sundabyggvaror.se/produkt/b...t-hydrauliskt-kalkbruk/saint-astier-nhl-5-12/
- Sto StoLevell Cote F https://www.sto.se/s/p/a1F2p00000NwObQEAV/stolevell-cote-f
//MVH
Absolut inte Sto då det är en Mordern puts med massa kemikalier i..G gunsven skrev:Som du skriver så tror jag också att det kan vara kalkbruk, huset är byggt 1934 om uppgifterna stämmer och källarväggen verkar som sagt bestå av naturstenar i olika storlekar ingjutet i något bruk. Skulle något av dessa bruk gå att reperera väggarna med efter vi knackat bort det lösa bruket?
- Saint-Astier NHL 5 1:2 [länk]
- Sto StoLevell Cote F [länk]
//MVH
Håll dig till traditionella kalkbruk du behöver inte köpa NHL bruk utan kan ta tex. Finjas vanliga..
Eller så gör en ”overkill” som jag gjorde, finns en tråd någonstans här. Hugger ner all puts så att det är rå betong, upp med putsnät som fästs i betongen och sen kalkbruk som puts
Jag har mycket påskjutande fukt och den väggen är som nyputsad fortfarande efter några år
Jag har mycket påskjutande fukt och den väggen är som nyputsad fortfarande efter några år
Som andra sagt, ta bort löst och använd kalkbruk.
Man räkna inte med att väggen är torr bara för att ni dränerat.
Ett så gammalt hus står på ett underlag som inte är kapillärbrytande, så det suger underifrån upp i väggarna i alla fall.
Man räkna inte med att väggen är torr bara för att ni dränerat.
Ett så gammalt hus står på ett underlag som inte är kapillärbrytande, så det suger underifrån upp i väggarna i alla fall.
Får man fråga vilket bruk ni använde, var det Finjas eller har du tips på något annat märke som du skulle rekommendera?G Galten skrev:
Om jag förstår rätt, ska du ha cement, eller kalkcement(kc) bruk så ska allt kalkbruk under bort.
Då kan man välja köra kalkbruk, eller hugga ner till cementen. Eller riskera det blir bomt / släpper i framtiden.
Jag skulle köra rent kalkbruk.
Då kan man välja köra kalkbruk, eller hugga ner till cementen. Eller riskera det blir bomt / släpper i framtiden.
Jag skulle köra rent kalkbruk.
Nu kan man ju lura sig på hur färger gör sig på bild, men det ser inte ut som kalkbruk, kalk är vitare.
Ser överhuvudtaget inte mycket av puts på bilderna. Frågan är hur betongen där mår på djupet? Ser hemblandad och väl "procentad" ut.
Ser överhuvudtaget inte mycket av puts på bilderna. Frågan är hur betongen där mår på djupet? Ser hemblandad och väl "procentad" ut.