Hej,
Som ni ser på bifogad bild så var förra ägaren till mitt fritidshus lite snål och när de byggde en inomhustrapp mellan två rum lade de inte golvet under trappen
Jag uppskattar att jag har material i form av brädor som skulle räcka men undrar hur man borde gå tillväga för att få till det.
Det jag funderar på är att göra vinkelräta skarvar och försöka foga ihop de brädor jag har med befintligt golv.
Försökte få en golvfirma att göra det men de verkar tycka att det är för litet jobb och ville inte åta sig det
Något tips på hur man gör sånt här med snyggt resultat?
/carl-henrik
Som ni ser på bifogad bild så var förra ägaren till mitt fritidshus lite snål och när de byggde en inomhustrapp mellan två rum lade de inte golvet under trappen
Jag uppskattar att jag har material i form av brädor som skulle räcka men undrar hur man borde gå tillväga för att få till det.
Det jag funderar på är att göra vinkelräta skarvar och försöka foga ihop de brädor jag har med befintligt golv.
Försökte få en golvfirma att göra det men de verkar tycka att det är för litet jobb och ville inte åta sig det
Något tips på hur man gör sånt här med snyggt resultat?
/carl-henrik

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kapar ur i 90 grader från höger, rakt ner, sedan vänster så att du har en kvadrat, sedan gjuter man upp ett annat golv i betong/puts eller kaklar befintligt till samma nivå, då får man en "falsk" tro att det skall vara så, att det är helt enkelt en estetiskt udda inslag. Det kommer att bli svårt att få det riktigt snyggt med samma/liknande golv, men det går, då behövs tungan rätt i mun och att du har lite handverktyg utöver det normala. Då börjar man med att såga ett snitt in i en hel bit och helt sonika bygger ett nytt mönster i n i det gamla, alltså inte sågar in "hela" biten utan halva bredden och fogar in en ny half in half! En "Feiner" multimaster eller liknande, en bra klyvsåg eller sänksåg, hybridlim, en vass hyvel för att få raka sidor, en vass kniv är det som behövs som minst för det!
Mvh "en som älskar dessa moment"
Mvh "en som älskar dessa moment"
Hej,
tack för ett snabbt svar!
Ja, det kunde ju vara en idé att gjuta upp. Tror dock ändå att jag skulle vilja få till trägolvet. åtminstone göra ett försök men jag förstår som du skriver att det krävs väldigt bra verktyg och skicklighet.
/carl-henrik
tack för ett snabbt svar!
Ja, det kunde ju vara en idé att gjuta upp. Tror dock ändå att jag skulle vilja få till trägolvet. åtminstone göra ett försök men jag förstår som du skriver att det krävs väldigt bra verktyg och skicklighet.
/carl-henrik