Byggahus.se

Hur laga betongtrapp med kalkutfällning?

1. Ine
    Medlem · 3 inlägg

Ine

Medlem
    Jag ska fixa den gamla entrétrappen till vårat 50-talshus. Trappen är i betong och det har blivit väldiga vita/beiga tjocka utfällngar på trappen. Kan det vara kalkutfällningar? Förra ägaren målade över en del av utfällningarna för ca 5 år sedan, och det börjar komma utfällningar igenom färgen.

Min plan just nu är att bila bort de steplattor som nu är på stegytorna, och mura dit nya. Men hur gör jag på sidorna där utfällningarna är som värst? Och kan jag motverka att det kommer ut mer? Eller finns något bättre förslag på hur man fixar trappen? Bila bort och göra ny? :/

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det är urlakning p.g.a. att stegen har blivit porösa ( frost )
    Behövs nog nytt i framkant med , Stegen :: låt dom gå ut ett par centimeter på sidan lite som tak ( hur mycket beror på om du sätter plattor på sidan ) och se till att du får ett bruk eller lim som är vattentät ,

3. Ine
    Medlem · 3 inlägg

Ine

Medlem
    Tack för svar! :

Jo visst ska jag fixa framkanten också. :)
    Men tror du inte att det kommer komma fram mer vitt i fogarna mellan de nya plattorna?

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Inte om du ser till att fylla upp ordentligt under plattorna , det är vattnet som lakar ur och rinner
    praima flera gånger så det blir som en kraftig hinna , tänk lite ( inget oförskämt ) om du får det torrt så kolla om det kan gå att smörja med tätskiktssmörja , sådant som man använder i våtrum då kan inte vattnet gå ned under plattorna ,, bruket biter på det , men är inte säker om det går att ha utomhus , troligtvis går det , bara att fråga , kan dom inte svara , så ta namnet på tillverkaren och ring

5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Hej igen Ine :: fick samtal från grabben , han är i byggsvängen , passade på att fråga om tätskiktet gick att använda utomhus , fick svar att han använt det på balkonger , det enda som är jätteviktigt ,, är att det får torka ordentligt , du får väl täcka trappen om det ska bli regn , och på natten , betongen måste vara torr när man smörjer och att den inte får ha någon dagg , eller någon form väta på sig under tiden som den torkar , sedan biter bruket bra på den
    Den är inte klassad för utomhusbruk , enligt tillverkare , klassning bara för innomhus , men sitter den under plattorna så gör den sitt jobb som tätskikt
    PS inget bra att gå på , samma arbetssätt som i våtrum

6. Ine
    Medlem · 3 inlägg

Ine

Medlem
    Tack Liteavvarje för dina svar! :)
    Det känns kul att det skulle kunna gå att fixa, men det värsta är att jag helst inte använder så giftstinna produkter i onödan. :/

Kan det finnas något alternativ till det?

7. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Tätskikten är inte giftiga , du har fått det lite om bakfoten , om det var så , skulle det inte få användas i våtrum under klinker

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.