Trappan i mitt hus är fäst vid en stolpe som går från vån 2 hela vägen ner i källaren. Där den står så har man gjutit golvet kring stolpen, vilket såklart lett till att den ruttnat längst ner. I övrigt är källaren torr, jag har inte sett några skador på de delar som är direkt mot källarväggen.

Stolpen är inte genomrutten, än. Men det vore ju ändå bäst att åtgärda det nu när jag ändå ska hålla på där. Så lite hjälp med hur jag genomför det i praktiken vore tacksamt.

•hur stöttar jag stolpen medan jag lagar den?

•hur ska jag laga den bäst?

•hur ska jag gör med en ny "fot"?

•är plankväggen under trappan en del av den bärande konstruktionen?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Ingen verkligen?

Jag hade skruvat på en tillfällig stolpe eller två som står på sidan om stolpen, och om möjligt låtit bli att gå i trappan under reparationstiden.

Jag hade sågat av stolpen och gjutit ett litet fundament under. Sedan syllpapp mellan fundament och stolpe. Infästning med stålbleck och ankarskruv. Så här.

image.jpg
Skapa konto

Plankväggen är inte bärande. Dessutom blockerar den en bit förvaringsutrymme. Ta bort säger jag.

• Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Håller med Pelpet. Stötta upp. såga av stolpen en dec upp från golvet, gjut en liten klack. Skarvna i stolpen. Syllpapp emellan. Förstärk runtom skarven med brädlappar eller metallbleck. Klart. Bör inte vara svårt. Ta bort brädväggen. Inget bra att ha ett inkappslat utrymme i hörnet. Bättre att ventilera det ordentligt.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tack för tipsen. Det är inte så värst mkt utrymme att till första steget att kapa, men lite går väl. Gillar Kurtivans förslag. Skulle kunna försöka gräva ur lite, gjuta fast en stolpsko som fästs mot stolpen. Det blir inte så mkt klack att prata om annars.

Har funderat en del på den där väggen. Var lite osäker på om den bar ngt lr ej. Känns ju spontant som att det bästa är att öppna upp i hörnet. Så får det bli! Ska iofs stå en frys ivägen, men det är bra att luften får cirkulera.

Du borde kanske fundera på att dränera om huset? Det verkar vara rätt fuktigt vid din trapp. Sen ska man aldrig använda organiska material direkt på plattan. Betongen suger ju upp fukt från marken då plattan alltid ligger i blöt. Man får ju mindre fukt runt huset när det dräneras. Men plattan suger ju upp underifrån konstant. Gjuter du en klack utan att åtgärda dina fuktproblem runt huset kommer stolpen fortfarande ruttna. Sätt en stolpsko, dränera om huset. Lösningen du tänker göra enligt min åsikt är bara att flytta ditt problem framåt.

cederbusch skrev:
[bild]
Har du kollat bakom plankväggen? Som några skriver ser det väldigt fuktigt ut. Inne där är som en dålig krypgrund skulle jag gissa. Lätt åtgärdat och väl värt. Eventuella skador kommer inte kosta mer än ett kort besök på brädgården.

Rätt metod är ju som flera föreslagit att göra en tillfällig avväxling av trappstolpen och sedan fälla in en ny bit. Ta dessutom bort träväggen under trappan. Den intressanta frågan är varför rötskadan har uppstått. Min gissning är att temperaturen i källaren är eller har varit för hög (16 grader är lagom) och därigenom bidragit till alltför stor mängd kondenserad fukt i bottenplattan. Min erfarenhet säger mig att det nog inte är ett dräneringsproblem. Gamla tjugotalshus som detta brukar vara omgivna av så mycket lera att någon markfukt inte tränger in. När det väl uppstår en skada på grunden brukar vattnet forsa in. Jag har själv bott i 30 år i ett tjugotalshus med en liknande trappkonstruktion och med andra trädetaljer som låg direkt på betongplattan utan att några större skador uppstod. Förr valde man ofta virke med högre motståndskraft (= kärnfur) till utsatta detaljer. När du fäller in en ny bit skall den givetvis skyddas med sillpapp.

M
justusandersson skrev:
När du fäller in en ny bit skall den givetvis skyddas med sillpapp.
Ska pappen innehålla Matjes- eller Senapssill? :D

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Jag hävdar bestämt att det var den inbyggda rättstavaren som ändrade syllpapp till sillpapp! Pröva själva. Syll föreslås bli sylo, syllpapp blir sillpapp, den gör det igen. Den ansvarige var inte med på byggkursen. Sillpapp måste ju finnas i verkligheten, frågan är vad det används till?

M
justusandersson skrev:
Jag hävdar bestämt att det var den inbyggda rättstavaren som ändrade syllpapp till sillpapp! Pröva själva. Syll föreslås bli sylo, syllpapp blir sillpapp, den gör det igen. Den ansvarige var inte med på byggkursen. Sillpapp måste ju finnas i verkligheten, frågan är vad det används till?
Haha det tror jag inte alls! Min telefon vill på inget sätt påstå att det finns något som heter sillpapp! 😀

Förmodligen är sill olämpligt för att skydda trä från fukt. Så det är det nog inte :(

personligen skulle jag bara låta det vara om det nu inte är så att stolpen är helt av och det verkligen är rötet rakt igenom. Att det är lite fnasigt i ytterkant betyder inget om det är riktigt kärnvirke vilket det troligen är.
Ibland är det lätt att överdriva saker och tänka på ett "modernt" sätt. Trappan har stått där sen 40 talet? kanske äldre än så. Och den lär troligen stå lika länge till även om den ser lite angripen ut.

Lite uppdatering. Plankväggen är borta. Bakom och under trappan låg träkonstruktion direkt mot golvet. Det hörnet skulle jag säga är det mest utsatta på hela huset vad gäller fukt utifrån. Det trä som låg mot golvet hade jag förmodligen kunnat använda i något bygge. Inte en tillstymmelse till röta.

Däremot är stolpen genomröten. Kunde sticka ner en skruvmejsel rakt genom hela stolpen. Men bara den del som då alltså är ingjuten i plattan.

Planen är att lasta av, såga av, gjuta igen hålet i plattan och fälla in nya bitar.

Som bilden ovan visar är stolpen omsluten av klinker som är klippt och lagd runt. Skulle det hålla om jag gjöt igen hålet, väntade ngn vecka, och sen lade klinker över. Och sedan fällde in en träbit som står på klinkerplattan? Eller kommer plattan att krossas?

Är torktiden tillräcklig?

• Gilla
Olseen92
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.