Hejsan,

Jag försöker sammanställa informationen till energideklarationen till vårt hus som är snart 2 år gammal. Ett krav är att skicka bild på energimätaren till värmepumpen, och enligt Garbo (som utför vår energideklaration) räcker det med en bild på den inbyggda mätaren i elskåpet. Vad bra. Vi har en Iskra IE38Mx.

Mitt problem är dock att jag vet inte hur man läser av mätaren, då jag är inte elektriker själv och förstår inte alla förkortningar som visas på skärmen på mätaren. Manualen är ingen hjälp heller, då den pratar bara om själva installationen. Vi har inga appar eller liknande som är kopplade till elskåpet heller.

Mitt tålamod för det här börjar ta slut, och tiden rinner ut för att skicka in all info.

Jag lägger till lite bilder på det jag tror innehåller rätt info, kan ni snälla hjälpa mig så att jag hittar rätt?
Första bilden togs i november 2024. Resten togs idag, 19/01/25. Vet inte hur jag ska läsa dessa siffror, om det ens är de rätta siffror.

Tacksam för all hjälp! Ni räddar mig från vansinne!

• Energimätaren Iskra IE38Mx med avläsningar på skärmen: 389.2 P (W), 374.9 Q (var), 632.5 S (VA). Varningsskylt och instruktion vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på energimätare av modell Iskra IE38MD med digital display som visar 1.486 kW, 151.5 var och 1789.7 kWh i elskåpet.
    Skapa konto
  • Energimätare Iskra IE38MD med display som visar 1.528 kW på P1, 123.7 W på P2, och 131.44 W på P3.
    Skapa konto
  • Bild av en Iskra IE38MD elmätare med digital skärm som visar 1,4649 kW, 147,65 VAr och 1,7897 kVA samt symboler NIBE och mätarnummer.
    Skapa konto
  • Display på Iskra IE38MD energimätare visar olika energivärden, inkluderar 1.614 kW, 74.4 W och 69.2 W, vid datumstämpling 19/01/25.
    Skapa konto
Bilderna visar bara momentanvärden på aktiv, reaktiv och skenbar effekt.
Alltså inget som visar någon energiförbrukning.
Du måste leta upp en meny som visar räkneverket för (k)Wh men har du inte dokumenterat detta vid olika tidpunkter så går det inte att räkna ut den periodiska energiförbrukningen.

snaggletooth snaggletooth skrev:
Bilderna visar bara momentanvärden på aktiv, reaktiv och skenbar effekt.
Alltså inget som visar någon energiförbrukning.
Du måste leta upp en meny som visar räkneverket för (k)Wh men har du inte dokumenterat detta vid olika tidpunkter så går det inte att räkna ut den periodiska energiförbrukningen.
Så det är alltså kört för att få historisk info om energiförbrukningen, om jag inte gjort det under tiden vi bott i huset?

Ja, det är kört om du behöver data nu.

snaggletooth snaggletooth skrev:
Ja, det är kört om du behöver data nu.
Fan.

Okej, tack för infon och hjälpen. Jag får diskutera med Garbo om vilka alternativ det finns då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.