Byggahus.se

Hur länge vänta innan klinker på gjuten platta?

1. J
    Medlem · 191 inlägg
    Hur länge ska måste man vänta innan man lägger klinker på en gjuten platta?

2. L
    Medlem · 7 inlägg
    det ska stå på säckarna...

3. Tyresö
    Bannad · 2 070 inlägg
    Du kan lägga klinkers direkt efter att plattan är genombrunnen (3 - 4 veckor), eller möjligtvis tidigare.
    Det är om du ska ha tätskikt under, som du måste vänta till plattan har torkat klart = för vanlig villaplattabetong C25/30 alt. C28/35: ca 6 månader.

4. J
    Medlem · 191 inlägg
    Jag har inga säckar hemma och tänkte bara om någon visste=)

5. J
    Medlem · 191 inlägg
    Det är en hall så inget tätskikt. 2 veckor sen jag gjöt, satt dit ett element och avfuktare idag. Så om 2 veckor ska det funka alltså=)

6. Tyresö
    Bannad · 2 070 inlägg
    Du ska inte ha någon extra värme, annat än vanlig rumstemperatur, på en nygjuten betong. Låt betongen sköta sej själv den första månaden. Troligtvis går det bra att lägga klinkers redan idag, men för att vara på den säkra sidan så bör ni nog vänta 2 veckor till. Restfukten från betongen kommer sippra ut genom klinkerfogarna.
    Jag vet att pga det vansinniga tempot på byggena, så lägger dom klinkers redan efter 1 vecka - men det är nog inget jag skulle rekomendera.

7. J
    Medlem · 191 inlägg
    Har elementet på ca 15 gr, ska jag stänga av det (har ingen annan värmekälla) och bara köra avfuktare tycker du?

8. Tyresö
    Bannad · 2 070 inlägg
    Du behöver ingen avfuktare eller extra värme för betongen - betong mår bäst om den får brinna sakta. +5 grader och hög luftfuktighet är det optimala för betongen den första månaden. Om du inte behöver luftavfuktaren till något annat i huset, så gör du bäst i att stänga av den.

Som sagt: ingen extra värme eller luftavfuktare, så att betongen kan få härda i sin egen takt.

9. J
    Medlem · 191 inlägg
    Okej, tack för alla svar=)

10. Paul-Staffanstorp
    Medlem · 7 289 inlägg
    Detta är helt sanslöst egentligen...

Jag minns någon deltagare för en del år sedan när jag gick våtrumskurserna som berättade om något ställe där de också lagt plattor rent för snabbt och dessutom gigantiska ytor där de vägrade ha dilationsfogar...

När de hade flyttat in alla maskiner och annat i lokalerna och satt igång verksamhet så smällde plattorna upp mot taket till höger och vänster och de fick avbryta produktionen under ganska lång tid för att åtgärda hela golvet.

När betong torkar så uppstår det så enorma spänningar sägs det så man förstår nog inte det förrän man ser det...

Dock finns det väl idag ganska flexibla bruk som kanske kan rädda en del men jag hade aldrig gett mig på att chansa kan jag säga...

• Laddar…
  11. Mikael_L
    Medlem · 39 214 inlägg
    Väntar man tre månader så ska betongen ha krympt såpass färdigt att man är safe.

Jag skulle inte låta det gå en dag mindre än tre månader.

Det var krympning det, sen är det fukten ...
    När man tätskiktat är uttorkning uppåt stoppad, och är det inte betongbjälklag är den så gott som stoppad nedåt också.
    rH ska vara högst 85% innan man tätskiktar eller limmar mattor.
    Själv har jag en dröm att nå ner till rH 75%, men då det troligen tar minst 9 månader så blir det kanske inte så ... :blushing:

Att beräkna torktid är inte sådär väldigt enkelt, det beror på en massa parametrar såsom vilken betong, vilket torkklimat, temperaturer, tjocklek på plattan osv osv.
    Att mäta är att veta !

12. Tyresö
    Bannad · 2 070 inlägg

Du har helt rätt i att man inte får tätskikta innan betongen torkat ut, men i TS fall så ska det inte vara något tätskikt under och då ventileras restfukten ut i klinkerfogarna.
    En betongplatta (10 cm tjock) är genombrunnen efter 21 dagar (inomhusklimat) och 28 dagar (utomhus minst 5+). Efter brinntidens slut, händer inte så mycket mer med betongen och krympningarna är minimala.
    TS har +15 innomhusklimat, så rent teoretiskt skulle plattorna kunna läggas efter 21 dagar, men jag rekomenderar ändå 1 månad. 3 månaders väntetid är inte fel, men i det här fallet ser jag det som ganska meningslöst.

13. Mikael_L
    Medlem · 39 214 inlägg
  14. H
    Moderator · 42 502 inlägg
    Tittar man på informationen från ex. Ardex för deras fix för granit, så står det att betong skall vara äldre än 3 månader.