H Hybro skrev:
Gissa om en annan bank är intresserad, som tidigare?
OT: Troligtvis inte, billiga hus på landsbyggden och ägarna till dem tjänar bankerna inte så mycket på.

H Hybro skrev:
Möjligt jag säljer inom 5 år.

Blir absolut inte via mäklare! Varför ska de ha 100 000?
Min bank kan sköta detta. Om inte så byter jag bank. Gissa om en annan bank är intresserad, som tidigare?
Många banker vill ha en mäklare inblandad för att lån ska beviljas. Det ska ju t ex letas fram och lösas pantbrev vid köp (jätteviktigt!). Om säljaren själv hittat en köpare kan man förhandla fram ett pris som är mer rimligt eftersom varken annonsering eller visningar behövs i ett sådant läge. Jag sålde ett hus privat för några år sedan och jag vill minnas att köparen betalade mäklaren ca 15 tkr i arvode.

T TuVu skrev:
Många banker vill ha en mäklare inblandad för att lån ska beviljas. Det ska ju t ex letas fram och lösas pantbrev vid köp (jätteviktigt!). Om säljaren själv hittat en köpare kan man förhandla fram ett pris som är mer rimligt eftersom varken annonsering eller visningar behövs i ett sådant läge. Jag sålde ett hus privat för några år sedan och jag vill minnas att köparen betalade mäklaren ca 15 tkr i arvode.
Alla banker är inte lika. Men krav på mäklare verkar tämligen meningslöst för banken. Hur en bank får (bästa) pant i en fastighet vet banken bättre än vilken mäklare som helst.

Bönhas Bönhas skrev:
Alla banker är inte lika. Men krav på mäklare verkar tämligen meningslöst för banken. Hur en bank får (bästa) pant i en fastighet vet banken bättre än vilken mäklare som helst.
Nja, det var inte länge sedan en mäklare missat att det fanns pantbrev som behövde lösas (vid en tidigare försäljning) vilket resulterade i att den nuvarande ägaren blev tvungen att lösa dem. Det här är en otroligt viktig del i en försäljning, det handlar inte om att banken skriver nya pantbrev för det är inget problem för dem. Det kan också handla om att göra rimliga värderingar så att husköp inte blir ett sätt att tvätta pengar.

A at.teknik skrev:
Vi var och tittade på ett hus en söndag för drygt två veckor sedan. Onsdagen därefter var vi tillbaka för närmare koll. Fredag mejlade vi, enligt överenskommelse, mäklaren att vi avsåg att lägga ett bud. Vi ville bara kolla med banken och.dyl.
Helgen därpå, alltså två veckor efter visning, hade inte någon annan (så vitt vi vet) lagt något bud. Så vi mejlade mäklaren och så att vi var redo. Då fick vi ett autosvar att han var på semester och åter i mitten av augusti. Dock kunde man SMSa. Så vi SMSa vårt bud och fick ett "standard SMS" att vi var Budgivare 1 med budet x xxx xxx kr ( något under begärtpris).
Sedan har vi inte hört något. Det står inget på hemsidan om att budgivning pågår etc.
All respekt att folk skall ha semester, men borde vi inte fått mer information. Skall vi kontakta kontoret eller bara avvakta?
Ojojoj. Mäklare är verkligen inget att höja till skyarna. Många är verkligen nollställda och bryr sig inte ett skit om varken dig som köpare/säljare.
Genom åren har vi sålt och köpt 5 fastigheter. 2 stycken har varit väldigt bra och övriga är helt värdelösa

C cpalm skrev:
Funkar inte så tyvärr, mäklaruppdraget är personligt. Väldigt begränsat hur övrig personal på kontoret får blanda sig i en försäljning.
Ok, men slarviga mäklare drar ner byråns rykte så det här behöver ändå komma fram till ansvariga på byrån. Det är ju värre om mäklaren är ensam mäklare på kontoret. Vi hade en sån, han sade sig ner och tittade på ett skidlopp vid visningen och bad oss ta en titt på huset på egen hand. Han sålde också ett hus utan att förmedla vårt bud till säljaren som då förlorade x hundratusen. En fullständig katastrof! Den recensionen vi gav hoppas jag var till hjälp för eventuella säljare.

T TuVu skrev:
det handlar inte om att banken skriver nya pantbrev för det är inget problem för dem.
Vad menar du? En bank utfärdar inga pantbrev.

T TuVu skrev:
Nja, det var inte länge sedan en mäklare missat att det fanns pantbrev som behövde lösas (vid en tidigare försäljning) vilket resulterade i att den nuvarande ägaren blev tvungen att lösa dem. Det här är en otroligt viktig del i en försäljning, det handlar inte om att banken skriver nya pantbrev för det är inget problem för dem. Det kan också handla om att göra rimliga värderingar så att husköp inte blir ett sätt att tvätta pengar.
Vad har en enskild mäklares misstag med detta att göra. Alla kan göra missar.

Du skrev:
T TuVu skrev:
Många banker vill ha en mäklare inblandad för att lån ska beviljas.
Om det ens förekommer, tror jag det är mycket ovanligt,
Jag vidhåller att banken är bättre och mer erfaren än mäklaren på allt som gäller att bevilja lån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.