4 762 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
Hur länge måste man vänta när man lagt ett bud.
Sida 1 av 2
Vi var och tittade på ett hus en söndag för drygt två veckor sedan. Onsdagen därefter var vi tillbaka för närmare koll. Fredag mejlade vi, enligt överenskommelse, mäklaren att vi avsåg att lägga ett bud. Vi ville bara kolla med banken och.dyl.
Helgen därpå, alltså två veckor efter visning, hade inte någon annan (så vitt vi vet) lagt något bud. Så vi mejlade mäklaren och så att vi var redo. Då fick vi ett autosvar att han var på semester och åter i mitten av augusti. Dock kunde man SMSa. Så vi SMSa vårt bud och fick ett "standard SMS" att vi var Budgivare 1 med budet x xxx xxx kr ( något under begärtpris).
Sedan har vi inte hört något. Det står inget på hemsidan om att budgivning pågår etc.
All respekt att folk skall ha semester, men borde vi inte fått mer information. Skall vi kontakta kontoret eller bara avvakta?
Helgen därpå, alltså två veckor efter visning, hade inte någon annan (så vitt vi vet) lagt något bud. Så vi mejlade mäklaren och så att vi var redo. Då fick vi ett autosvar att han var på semester och åter i mitten av augusti. Dock kunde man SMSa. Så vi SMSa vårt bud och fick ett "standard SMS" att vi var Budgivare 1 med budet x xxx xxx kr ( något under begärtpris).
Sedan har vi inte hört något. Det står inget på hemsidan om att budgivning pågår etc.
All respekt att folk skall ha semester, men borde vi inte fått mer information. Skall vi kontakta kontoret eller bara avvakta?
Ring kontoret du, så får du om inte annat förhoppningsvis veta hur de tänker kring försäljningen under mäklarens semester. Lite konstigt att inte informera om detta i förväg om man nu håller visning precis innan man går på semester. Fast alla mäklare är ju inte på hugget...A at.teknik skrev:
Fast formellt finns ingen bortre tidsgräns på det sättet, så vitt jag vet.
Förlåt mina förutfattade meningar men det här låter som en mäklare som är verksam på en liten ort, storstadsmäklare är mer på hugget. Ring kontoret och propsa på att en annan mäklare avslutar affären! Jag tror att den enda som eventuellt blir upprörd är slarvern som stack på semester utan att avsluta affären, ingen annan.A at.teknik skrev:Vi var och tittade på ett hus en söndag för drygt två veckor sedan. Onsdagen därefter var vi tillbaka för närmare koll. Fredag mejlade vi, enligt överenskommelse, mäklaren att vi avsåg att lägga ett bud. Vi ville bara kolla med banken och.dyl.
När jag köpte mitt hus, som inte var via mäklare, så räknade jag själv vad jag hade råd med. Konstigare än så var det inte.
Gav säljaren rakt av vad jag hade råd med. Typ 150 lägre, köp direkt.
Väntade några dagar och gav ett slutdatum.
Vi möttes på banken - klart.
Varför ö h t anlita en mäklare?
Gav säljaren rakt av vad jag hade råd med. Typ 150 lägre, köp direkt.
Väntade några dagar och gav ett slutdatum.
Vi möttes på banken - klart.
Varför ö h t anlita en mäklare?
Ni kan alltid kontakta säljaren och förklara att ni inte får tag på mäklaren och att ni lagt ett bud men inte får svar. I detta fallet tror jag inte de misstycker. Sedan får ni se vart det leder.A at.teknik skrev:
Haft lite liknande bestyr under en sommar vi jagade boende. Vi kontaktade kontoret och det löste sig smidigt med att vi fick gå vi den mäklaren som var i tjänst. De ville ju inte tappa köpare. I det andra fallet ringde lediga mäklaren upp oss några timmar efter vi varit i kontakt med kontoret och förklarade läget, där hade det dock blivit en miss och lägenheten skulle bara lagts upp som kommande men skulle ut till försäljning när han var åter från sin semester. Så i alla fall jag har goda erfarenheter att ringa kontoret om ansvarig mäklare inte svarar.C cpalm skrev:
Det är ju lite svårt för TS att ändra på den saken.H Hybro skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 744 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 744 inlägg
Tveksam till det, det står Hisings Kärra på profilen. Det är ändå en med Sverigemått rätt stor stad.T TuVu skrev:Förlåt mina förutfattade meningar men det här låter som en mäklare som är verksam på en liten ort, storstadsmäklare är mer på hugget. Ring kontoret och propsa på att en annan mäklare avslutar affären! Jag tror att den enda som eventuellt blir upprörd är slarvern som stack på semester utan att avsluta affären, ingen annan.