Byggahus.se
Igår köptes trall som vi skall lägga på altanen så småningom.

Eftersom solen sken igår så la vi den direkt på gräsmattan sålänge. :cool:
Nu har dock regnet kommit...och trallen lär bli liggande ett par dagar.

Hur länge klarar trallen som är av NTR AB att ligga i direktkontakt med gräsmattan utan att ta skada?

Jag vet att den inte är gjord för att klara markkontakt i längden, men klarar den några dagar utan att ta skada? :rolleyes:

Jag skulle inte vara orolig. Jag vet en som byggde ett "brunnslock" med AB-virke delvis under mark och det börjar se lite slitet ut nu efter 20 år.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Enda risken är missfärgning, så mycket annat händer inte på länge.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Absolut ingen fara! Vi beställer alltid ut vårt virke ett par dagar innan vi bygger altaner och dom ställer ofta av det på gräs. Det händer absolut ingenting.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Betryggande svar! Puh! Tackar :)

Du kan vattna trallen lite med en vattenkanna eller slangen så håller du jämn fuktighet i virket om det ska ligga några veckor. Lättare att lägga om det är jämnfuktigt också, då rör det sig lika över hela altanen.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Bra tips! Ponera att den ligger en vecka (i regn), bör jag då fortfarande lägga den kloss an eller bör jag ha en liten glipa? Har den hunnit bli mindre än nytryckt trall lixom?

Om du tänkt lägga den kloss an (det är en mindre religion detta) så hade jag vattnat två dagar innan. Om du ska lägga den med glipa hade jag nog hellre taget en 50mm spik framför en 75mm som distans.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Det enda som kommer att ta skada om trallen ligger en längre tid är gräsmattan. Den kommer blir gul under den yta som trallen täcker. Ligger trallen inte allt för länge så att gräset dör så kommer gräsmattan att ha återhämtat sig igen efter ett antal månader.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.