Byggahus.se
När man blandat färdigt bruket eller betongen, har man enligt påsen cirka en timme på sig att använda det färdigblandade bruket.

Vi hade en murare som hjälpte oss att mura upp en mur av natursten, och han använde bruket två-tre timmar efter att han blandat ihop det och hävdade att det inte var något problem. Han sa också att man kan blanda i mer vatten om det blir för trögt att jobba med när bruket stått ett tag.

Då detta för mig låter mycket märkligt och går stick i stäv emot tillverkarnas rekommendationer, tänkte jag höra vad som händer med bruket/betongen om man fortsätter att använda den efter den rekommenderade tiden? Och vad händer om man blandar mer vatten i bruket när den blir för trög att jobba med, dvs börjat härda?

Åsa Lund
Hur fort det bränner beror mycket på hur varmt det är där man jobbar.

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hur fort det bränner beror mycket på hur varmt det är där man jobbar.
OK, om man utgår från 20 grader exempelvis.

Men det är jag är intresserad av att försöka förstå, är vad som rent egenskapsmässigt händer med betongen/bruket om man överskrider den av fabrikanten rekommenderade tiden för hur länge man kan använda den färdigblandade betongen/bruket? Exempelvis, blir hållfastheten sämre och sämre linjärt/exponentiellt efter denna timme som tillverkaren rekommenderar? Förändras vidhäftningsförmågan om man murar och använder ett färdigblandat bruk som stått i tre timmar efter blandning, etc

Åsa Lund
Då har det redan stelnat i sig självt och fäster inte mot nåt annat

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Då har det redan stelnat i sig självt och fäster inte mot nåt annat
Nej, det stämmer inte. Det "går" att använda bruk som legat några timmar, men det jag undrar över vad som händer fysikaliskt med bruket och hur detta påverkar produktegenskaperna över tiden.

B
Man ska aldrig blanda i mer vatten, har för mig att det uttryckligen brukar stå i instruktionen.

Jag skulle säga att man har ett par timmar på sig med murbruk. Men beror mycket på temp. Är det 25C ute går det snabbt, 1h? Är det 10C ute så har man mer tid på sig helt klart. Någon gång har jag blandat i lite "äldre" murbruk i en nyblandad omgång, men huvudregeln är ju att man inte ska blanda mer än man ska förbruka inom någon h.

Har det inte att göra lite med om bruket är i rörelse oxå? Tänkte på hur betongbilar funkar med roterande trumma.

snuttjulle snuttjulle skrev:
Har det inte att göra lite med om bruket är i rörelse oxå? Tänkte på hur betongbilar funkar med roterande trumma.
Intressant fråga! Kanske finns någon på forumet som kan ge en helhetsbild över vad som händer med betongen/bruket under olika betingelser, tid, temperatur, om man håller det i rörelse, etc och hur dessa påverkar brukets/betongens egenskaper? @Locke ?

Mer vatten ska man absolut inte blanda i om man frågar experterna. Betong blir inte hårt av att det torkar, utan det sker genom en kemisk process där vattnet reagerar med kalken. Att bruket blir hårdare att jobba med efter ett par-tre timmar beror inte på att vattnet har dunstat, utan att den kemiska processen har kommit igång.
Har man för mycket vatten, oavsett om det är från början eller att man fyller på efter hand, så minskar betongens hållfasthet (läs mer om vct-talet här).

Därmed inte sagt att det är något problem just i erat fall. Blandar man i en liten skvätt vatten i sista slatten så blir den visserligen lite sämre, men en mur ovan mark utsätts sällan för några större krafter så det spelar inte någon större roll om bruket håller högsta hållfasthetsklass eller inte.

• Gilla
AG A
  • Laddar…

Bästa svaret

Har jobbat över 40 år som murare och kan säga så här.
Betong - som inte är bruk! ska helst inte vattnas upp. Gör du det så blir det sämre , men det beror på hur långt det kommit i härdning. Och betong består generellt av cement, sand och sten. Är det från en betongstation är det lite mer att tänka på i betongen, då kan det vara vattenreducerade medel, snabbhärdande, fördröjare, varmvatten osv. Betong används bara till att gjuta, inte till att mura eller putsa!

Bruk - kan lite grovt delas in i. 1. Murbruk 2. Putsbruk 3. Spackelbruk. 4, Övriga.
Består oftast av olika blandningar av kalk, cement, men finns rena kalkbruk och rena cementbaserade.
Och sedan sand i olika fraktioner. Finns också specialbruk med lite annat i också.
Styrkan på bruket visas med, A - starkast, sen B och sen C som är svagast. Finns ännu klenare bruk, men det är inget som hemfixaren behöver tänka på. Viktigt är att styrkan inte överstiger det du ska använda det till.
Exempel jag lagade en över 200 år gammal puts, med ett recept på bruket som motsvarar ungefär G!
Varför? Jo putsen lakas ut med regn och tid och blir svagare. Tar du då ett för starkt bruk drar det sönder det gamla bakom = mer förstört.

Hur hållfasthet och vidhäftning förändras över användningstiden. Det är svårt att förklara då det skiljer mellan de olika bruksklasserna, så finns inget generalsvar. Inget mur eller putsbruk ska dock torka (brinna) för fort, för under torktiden bildas kristaller som håller ihop bruket med övriga material. Puts är en sådan sak som gärna ska dimmas med vatten dagen efter, (beroende på tork) för att öka tiden med kristallbildning och även slitstyrka.

Tempen avgör hur länge du kan använda bruket utan försämring, det är korrekt.
Men om vi säger att det är 20 grader, så kan du vattna upp murbruk 1 gång i kärran, om det går att röra upp det med sleven. Men om du måste hugga med sleven = hårt bruk, så är det mindre bra. Annars upp till 3 timmar öppettid (beroende på temp) är normalt för de flesta murbruk. Finns undantag, men då är det mer specialbruk.

Putsbruk - ungefär som murbruk, max 1 uppvattning men lite kortare öppettid.

Spackelbruk - typ Ardex A46 och liknande. Följ vad det står på förpackningen så blir det bra.

Sen så går det att putsa med murbruk och mura med putsbruk, men det blir inte riktigt lika bra som med rätt bruk.

• Gilla
Claras och 5 till
  • Laddar…
D dibb skrev:
Har jobbat över 40 år som murare och kan säga så här.
Betong - som inte är bruk! ska helst inte vattnas upp. Gör du det så blir det sämre , men det beror på hur långt det kommit i härdning.
Tack, @dibb för utförligt svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.