Byggahus.se

Hur länge håller taktegel?

1. F
    Medlem Nivå 1
    Vi ska bygga till huset och vill då komplettera med begagnat tvåkupigt tegel. Jag undrar nu - hur gammalt kan taktegel vara utan att bli dåligt?
    Hur rengör man bäst gammalt taktegel utan att förstöra det?
    Vad brukar begagnat-priset vara?
    ::)

2. H
    Medlem Nivå 8

Re: Hur länge håller taktegel?

Om man visste vilken del av sverige det gällde (läs: fyll i hemort i profilen) så är det ju lättare att svara......

Men titta på:
    http://www.hedenstedt.se/

Så får ni svar på många frågor, vid rengöring så funkar väl högtryckstvätt, men lav och alger är väl en stor anledning till att använda just gammalt tegel, dessutom är det ju rejält frosttestat, överlevde det surhöstarna med påföljande tvärkyla -99 och -00 utan att frysa sönder så kommer det nog att hålla längre än läkten det kommer att ligga på..........

Annars som jag sa i den andra tråden så brukar tvåkupigt tegel vara gratis mot nedplockning (utom just i Stockholmstrakten där allt verkar kosta dyrt) nackdelen med att plocka ner själv är väl att det brukar vara väldigt bråttom när det ska av taket !

Beroende på sjukdom så köpte jag 125 m2 redan nedplockat tegel till mitt garage, betalade 1 kr per panna privat = 1337 kr
    Ingen av dessa pannor har frysit sönder på 3 vintrar i.a.f !

3. F
    Medlem Nivå 1

Jag får väl lära mig det där med profil....
    Tyvärr bor jag just i Stockholmsområdet, så det blir väl till att betala?
    Jag har hört någonstans att lerteglet fram till 50-60-talet har bättre kvalitet än dagens lertegel och att det kan hålla ca 100 år. Om det stämmer så borde det inte vara några problem att använda begagnat tegel.
    Visst har du rätt...det är ju patinan man vill åt. Jag hade bara en fundering över om kvaliteten på teglet blir sämre om det t ex är mycket mossa på det.

4. H
    Medlem Nivå 8

På betongpannor har jag sett stora "kuddar" av grön mossa, äldre betongtak släpper ju ofta grus och tillsammans med löv så blir det grogrund för mossa.......
    I extremfall kanske det påverkar avrinningen så att vattnet rinner "baklänges" vid skyfall, plus att det binder vatten vilket kanske är negativt för betongen !

På tegel växer ju oftast olika arter av lav. det är ju bara "lite fnas" i jämförelse med vad som kan växa på betong och jag tvivlar på att det kan vara skadligt för pannorna !

Som sagt, jag har inte sett det minsta spår av frostsprängning på de pannorna jag la på garaget men han jag köpte pannorna av hade däremot lagrat dom flera år i högt gräs stående på högkant och i två lager, det mesta av den nadre traven var bara tras, skärv och pissemyrebon efter att pannorna kapillärsugit vatten ur marken och sedan frusit sönder, samma sak här hos mig, handslaget enkupigt tegel hade plockats ner av föregående ägare och travats i gräs, det mesta passade bäst i ett dräneringsdike efter några år :'(

Tänk på det vid lagring på gräs, lägg lastpallar eller något under !

5. F
    Medlem Nivå 1

Idag var jag på ett Järva Byggnadsvård. Där sa de att det inte var några probelm med lavar etc på lerteglet - det försämrade inte kvaliteten. De sa även, precis som du, att om teglet har hållit i femtio år, så är det bättre än det nya teglet man köper, för det har ju visat att det klarar frost etc. Enligt dem kan man räkna med att ca 10% av nytt tegel går sönder de första åren.
    Tack för hjälpen!

6. F
    Medlem Nivå 1

Glömde säga att de skulle ha 15 kronor styck för begagnat handslaget tegel...