1 896 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Hur länge håller takpapp?
Har ett hus med betongtegel som är byggt 1973. Har gjort en del renoveringar med ventilation och skorsten m.m så jag har haft en del yrkesfolk uppe på taket. Har frågat samtliga om hur dom tycker skicket på underlagspappen är och alla säger att den verkar vara i fint skick trots 47 år på nacken.
Jag har även inspekterat råspånten från vinden och det syns inga tecken på läckage.
När man läser om taktbyten osv så skriver ju experterna att pappens livslängd är ca 40-50 år.
Hur ska man resonera? Har förstås tänkt att renovera taket så småningom men frågan är hur ”bråttom” det är??
Jag har även inspekterat råspånten från vinden och det syns inga tecken på läckage.
När man läser om taktbyten osv så skriver ju experterna att pappens livslängd är ca 40-50 år.
Hur ska man resonera? Har förstås tänkt att renovera taket så småningom men frågan är hur ”bråttom” det är??
Jag skulle nog lägga in ett byte i en ganska snar framtid. Jag byter och fixar saker innan det är katastrofdåligt så man inte behöver stå i panik och fixa nåt en regnig november istället för en solig vårdag, men det är ju så jag tänker.
Se till att takpannorna är hela så klarar sig taket längre.
Mina föräldrars hus som är byggt 1977 hade ingen takpapp under betonpannorna och när de flyttade 2005 så var plyfan under pannorna i utmärkt skick. Pappa och jag kollade över hela taket 1-2 gånger per år och bytte takpannor som var skadade, det var en bidragande orsak till att taket klarade sid så bra och fortfarande efter 32 år såg bra ut.
Mina föräldrars hus som är byggt 1977 hade ingen takpapp under betonpannorna och när de flyttade 2005 så var plyfan under pannorna i utmärkt skick. Pappa och jag kollade över hela taket 1-2 gånger per år och bytte takpannor som var skadade, det var en bidragande orsak till att taket klarade sid så bra och fortfarande efter 32 år såg bra ut.