Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hur länge håller min IVT 495 Twin värmepump?

1. M
    Medlem · 2 inlägg

MagnusBr

Medlem
  2. J
    Medlem · Stockholm · 6 005 inlägg

JosthPremiumikon: Hand

Medlem
    Var glad så länge den håller, många har redan fått byta. Är en speciell modell det där.

3. P
    Husägare · Skåne · 113 inlägg

Picea

Husägare
    Har samma fast en -06a. Min började ta en annan ton för ca 3år sedan och tänkte att det var dags, men den går fortfarande. Har du funderat på någon ersättare?

4. M
    Medlem · 2 inlägg

MagnusBr

Medlem
    Har inget förslag på ersättare än. Jag har just börjat fundera på det.

5. E
    Medlem · 13 inlägg

ensakitaget

Medlem
    Hej!
    Har ni kommit fram till någon ersättare?
    Jag har en ivt 495 från -05. Den går fortfarande bra för det mesta men larmar då och då för kompressor temp. Vid larm kör den på elpatron tills jag kvitterar larmet.
    Borrhålet är inte så djupt så det krävs nog ett nytt för ny värmepump.

• Laddar…
  6. M
    Medlem · 1 668 inlägg

M@ZE

Medlem
    Jag har kikat som en tok !! Min tuffar och går och när jag kollat upp ungefär vad enbart pumpen drar så har jag fått ett svar på 12-13000kWh per år (har inte kunnat mäta själv).

För min del lutar det åt en Nibe F730 .. eller S735 som den kommande heter som har 1kW större kompressor mot F730.

Med den skulle jag komma ner till ca 7500kWh per år, en skillnad på dryga 5000kWh per år. Så desto tidigare man byter ut dem desto snabbare ROI. Så det är inte alltid lönsamt att sitta och vänta tills den brakar.

Då slipper man dom fula bergvärme rören osv, grymt skönt. Andra lösningar har jag också tittat på men då kostar dom 40-80.000 mer. Något som jag aldrig kommer att hinna spara in innan vi flyttar iallafall.

Då har det varit, ren bergvärmepump plus borra nytt, Luft/vatten, mindre bergvärmepump (som klarar av mina 65m borrhål) osv. En investering som blir betydligt dyrare.

7. J
    Medlem · Stockholm · 6 005 inlägg

JosthPremiumikon: Hand

Medlem
    Nu undrar jag om du inte blandar ihop energibesparingen med olika modeller? En NIBE F730 bör kunna spara runt 5000 kWh mer per år än en F370 eller IVT 490 i ett hyfsat stort hus. Skillnaden i energibesparing mellan F730 och IVT 495 bör vara liten så länge IVT 495 fungerar som den ska.

8. M
    Medlem · 1 668 inlägg

M@ZE

Medlem
    Inte jag som blandar ihop isåfall, det var Nibes uträkningar när dom räknade på deras egna lösningar och även tog in nuvarande 495 Twin i räkenskapen. Finns inte en chans att min 495 drar 7500kWh om året, isåfall skulle vi ha 10.000 kWh hushållsel då vi har en total årsförbrukning på 17.000kWh per år.

Noterade det som sa efter uträkning, här utan modeller :

Min nuvarande IVT 495 Twin har en årsförbrukning på ca 12.000kwh (enligt Nibe).

Nibe Bergvärme + FLM ( S1255-12 + FLM S45) - 5240kwh
    Nibe Luft/Vatten + FLM (F2120-12 + FLM S135 + VVM-S325 ) - 5944kwh
    Nibe Frånluft F730 - 7321kwh

Redigerat 21 jan 13:23
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.