Byggahus.se

Hur läng ska man behöva vänta?

1. O
    Medlem · 212 inlägg

ostni

Medlem
    Hej!
    Jag har beställt en särskild besiktning av våran husleverantör......det var i månadsskiftet februari/mars. Har ringt ett flertal gånger och undrat när dom kommer. Dom säger att det är normal tid och att det varit semestertider?? Ska det behöva vara så här? (som Sverker brukar säga).
    Jag tycker att det är höjden av nonchalans av husleverantören. Jag har även tagit dit en oberoende besiktningsman.....men det gills inte säger husleverantören, dom måste göra en egen kontroll och det kan ju även vara så att den besiktningsman som jag tog dit är bekant med mig?? Sen vill dom att jag ska betala deras besikntingsman?? (snacka om att man är betrodd).

Vad är det frågan om? Hur länge har ni fått vänta på eran särskilda besiktning?

ps Huslevereantören är Älvsbyhus.

2. C
    Medlem · 611 inlägg

carlssoni

Medlem

Re: Hur läng ska man behöva vänta?

För fel som framträtt efter slutbesiktningen eller som beställaren påtalat för entreprenören inom tre månader (ABS 95) eller sex månader (ABS 05) efter slutbesiktningen kan beställaren påkalla särskild besiktning.

Får beställaren inget gehör för detta hos entreprenören kan beställaren själv anlita en opartisk certifierad besiktningsman. Denne kallar då parterna till besiktningen. Deltar inte entreprenören trots kallelsen kan besiktningen genomföras trots detta. Vad gäller ersättningen till besiktningsmannen så beslutar denne hur ersättningen skall fördelas mellan perterna med hänsyn till utgången. D.v.s. konstateras fel så är entreprenören skyldig att betala besiktningen.

De fel som besiktningsmannen konstaterar har entreprenören skyldighet att åtgärda. Skulle så inte ske inom rimlig tid, oftast två månader, kan beställaren låta avhjälpa felen på entreprenörens bekostnad. Kostnaden för detta kan lämpligen dras av på förhoppningsvis innehållen betalning. Finns inte något kvar att betala kan det naturligtvis bli svårare att få ersättning av entreprenören. Att då vidta rättsliga åtgärder i form av stämning kan bli en långdragen och ganska kostsam procedur, även om beställaren har rättsskyddsförsäkring.

Ett annat sätt är att kontakta Gar-Bo, som väl lämnat färdigställandeförsäkring för objektet. De kan kanske hjälpa till att få dit entreprenören.
    Lycka till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.