1 425 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Hur lägger man stenar med ojämn undersida?
Vi har två infarter och den ena är inte asfalterad i dag. Den går dessutom rätt in i trädgården så jag vill maskera den så mycket som som möjligt. Har kommit över granitstenar med slät ovansida men med ojämn undersida. Skulle vilja lägga dessa som två hjulspår med lite mellanrum för att sedan låta gräs växa mellan.
Men hur går man till väga rent praktiskt när man lägger ojämna stenar?
Men hur går man till väga rent praktiskt när man lägger ojämna stenar?
Det blir ju såklart värre att lägga ojämna stenar rakt, men underarbetet bör ju vara detsamma som för "rak" marksten med biltrafik. Själva läggningen beror på hur stora stenar du har, hur ojämna dom är och vilka förväntningar du har på slutresultatet.
Jag skulle nog förberett varje "hjulspår" till lämplig nivå med komprimerad bärlag, därefter lagt på sättsand / stenmjöl till lämplig nivå men inte komprimerat detta. Sen lagt och justerat varje sten till rätt slutnivå och planhet i den lösa sanden / mjölet.
När stenen är på plats så tas överflödig sättsand bort och ersätts med matjord och gräsfrön.
Problemet med ojämna stenar är att dom kan komma att flytta sig, kantra med tiden när du kör över dom, särskilt när dom inte ligger kant mot kant och stödjer varandra vid belastning, blir nog tyvärr väldigt svårt att i längden få bra.
Jag skulle nog förberett varje "hjulspår" till lämplig nivå med komprimerad bärlag, därefter lagt på sättsand / stenmjöl till lämplig nivå men inte komprimerat detta. Sen lagt och justerat varje sten till rätt slutnivå och planhet i den lösa sanden / mjölet.
När stenen är på plats så tas överflödig sättsand bort och ersätts med matjord och gräsfrön.
Problemet med ojämna stenar är att dom kan komma att flytta sig, kantra med tiden när du kör över dom, särskilt när dom inte ligger kant mot kant och stödjer varandra vid belastning, blir nog tyvärr väldigt svårt att i längden få bra.
Underlaget är klart med rejält förstärkningslager plus bärlager. Jag kommer att få gräva bort en del först.
Tänkte lägga i sand då jag i det här fallet vill ha så mycket gräs som möjligt. Tror eg att jag kan lägga dom så tätt som det går eftersom de ändå inte är fyrkantiga så lär det växa ordentligt mellan iaf.
Det är inte mycket biltrafik det är frågan om heller eg.
Tänkte lägga i sand då jag i det här fallet vill ha så mycket gräs som möjligt. Tror eg att jag kan lägga dom så tätt som det går eftersom de ändå inte är fyrkantiga så lär det växa ordentligt mellan iaf.
Det är inte mycket biltrafik det är frågan om heller eg.
Liknande trådar
-
Varför är ugnen ojämn i värmen - Siemens varmluftsugn
Vitvaror -
Hur justera plan-/rikthyvel - ojämn tjocklek
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Ojämn värme - golvvärme och radiatorer.
Värme allmänt -
Golvvärme som värmer ojämnt i olika rum
Värme allmänt -
Effecta Woody Lambda lägger av efter uppstart
Ved, Pellets, Flis