Byggahus.se

Hur lägger man sista raden med klickgolv?

1. A
    Medlem · 55 inlägg

Argorat

Medlem
    Hej alla!

Skulle behöva få tips om hur man lägger sista raden klickgolv för att slippa en glipa mellan plattorna...
    Har för mig att man kan ta bort den undre "läppen", men då känns det som golvet inte kommer att ligga still, eller?
    Problemet är att sista raden blir ganska smal, så man får just ingen plats att "svinga" hammaren...

// Argo

2. F
    Medlem · 196 inlägg

fooney

Medlem

Re: Hur lägger man sista raden med klickgolv?

Det finns ett speciellt verktyg som är som ett z bockat järn som man trär bakom sista raden o därefter kan slå med hammaren.

3. A
    Medlem · 55 inlägg

Argorat

Medlem

Jag har försökt med ett sådant verktyg, men som jag skrev så är den sista raden väldigt smal, vilket gör att man inte får kraft nog att slå ordentligt...=(

Frågan är egentligen om man kan ta bort den undre läppen utan att golvet blir "instabilt"?

// Argo

4. Jesca_j
    Medlem · Västerbotten · 3 023 inlägg

Jesca_j

Medlem

Z-järnet är runt 30cm långt så det borde väl räcka till för att rymma hammaren? ???

5. ByggaNytt
    Medlem · Stockholm · 2 711 inlägg

ByggaNytt

Medlem

Och skyddar väggen bakom med en träbit (speciellt vid enkelgips)!

6. A
    Medlem · 55 inlägg

Argorat

Medlem

Tick, tack allihopa!

Jag inser att problemet helt enkelt liggger i längden på min "baksmälla"... måste skaffa en ny.

Tack för all hjälp!

// Argo

7. ByggaNytt
    Medlem · Stockholm · 2 711 inlägg

ByggaNytt

Medlem
  8. S
    Medlem · 7 inlägg

sventa

Medlem

Det enklaste sättet att lägga en klickparkett eller viklock är att på näst sista brädan hyvla av eller skära av den lilla "fläppen" som står upp.
    Lägg sedan på lim typ Casco vinterlim eller annat parkettlim och lägg dit brädan.
    Dra ihop med "baksmällan".
    Det här problemet uppstår ju framför allt i utrymmen typ hallar och likn där det finns många dörrfoder och man måste komma under med brädan under fodret.
    Men med ovanstående metod går det lätt som en plätt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.