Byggahus.se

Hur lägger man plåttak på spont

1. V
    Medlem Nivå 1
    Jag har ett hus med ett plåt tak som ligger direkt mot sponten och inget mer och jag har problem med fukt och bakterier, kan ni se nått samband ?

MVH

Anders

2. Immobil
    Medlem · Nivå 16

Re: Hur lägger man plåttak på spont

Vilken slags plåttak har du? Bandat eller korrugerat?

3. V
    Medlem Nivå 1

Jag e ledsen men har ingen aning, hur ser man det ?

Tack för ett snabbt svar !

/Anders

4. Immobil
    Medlem · Nivå 16

Bandat = slät plåt med falsar ___I I I____
    Korugerad = plåten går i vågor ~~~~~~~~~~ ;)

5. V
    Medlem Nivå 1

Då tror jag att det är bandat, men det ser man väl bara om man går upp på taket ?

Man kan inte se det från insidan av huset ?

/A

6. Immobil
    Medlem · Nivå 16

Jo, om man har blåa trikåer och ett gult S-märke på bröstet :D.
    Skämt åsido, du bör kunna se det från marken. Såvida det inte är ett högt hus med liten taklutning.

7. V
    Medlem Nivå 1

Det är just de vi har....men bygger man tar såhär, utan något mellan plåten och sponten ?

/ANders

8. Fasting65
    Medlem Nivå 11

Ja, det är så man lägger bandplåt. Däremot brukar det ju vara papp mellan plåten och råsponten.

[​IMG] [​IMG]

Här finns mer att läsa om bandtäckta tak:
    http://www.teokonsult.se/plat/

Om du har fuktproblem kan det ju bero på läckande tak eller avsaknad av takfotsventilation.

9. V
    Medlem Nivå 1

Det är nog avsaknaden av ventilation kanske...som är problemet..., men i med att det är lågsluttande så är det inte lätt eller hur ?

10. Fasting65
    Medlem Nivå 11

Vi har ett lågsluttande tak. Takfoten släpper in luft och sedan sätter vi ventiler i skorstenen som släpper ut luften.

Så gör man.

11. V
    Medlem Nivå 1

ventilerna i skorstenen menar du uppe på vinden alltså ?

/Anders

12. Fasting65
    Medlem Nivå 11

Vi har byggt helt nya skorstenar på vårt tak som är plåtklädda träkonstruktioner. Vi har tänkt att den varma, fuktiga luften stiger så högt som möjligt (dvs nock) och där sitter våra ihåliga skorstenar.

Vi ska sätta ventilationsgaller i sidan på utsidan av skorstenen så kommer luften strömma ut där.

13. V
    Medlem Nivå 1

Jag e ledsem men jag e inte så kunnig, men jag förstår inte hur du menar...

/Anders

14. Fasting65
    Medlem Nivå 11

Det kan vara jag som är så inne i mina egna lösningar som gör det lite svårt att förstå.

I ett "vanligt" hus sätter man ventiler på gavlarna på huset som släpper ut luften som cirkulerar på vinden.

Eftersom vi har ett platt tak utan gavlar kan vi inte ha gavelventiler. Vi kom då på att sätta ventil i skorstenen.

Här ser du att takfoten är spikad med glipor. Där kommer luft strömma in på vinden.

Luften strömmar in i dessa glipor, men där blir den ju varm och stiger. Då behövs ett hål någonstans där luften strömmar ut - att ta hål i taket kan ju ses som en ganska tokig idé.

Därför har vi en plåthuv på taket (det är alltså en fyrkantig låda som liknar en skorsten till utseendet).
    Vi tog alltså hål i taket och ställde en låda där. Allt har sedan klätts med plåt.

Den plåthuven ska vi i vår sätta ventilationsgaller på sidorna.

Ergo: Luft kommer in i takfoten, blir uppvärmd, stiger mot nocken, där finns en skorsten/plåthuv som har ventilationshål. Luften strömmar ut.

Här finns lite illustrativa bilder och förklaringar. Därmed inte sagt att jag gillar gullfiber:
    http://www.isover.se/gor_det_sjalv/me_isolera_vindsbjalklag_med_uni-skiva.shtml

15. V
    Medlem Nivå 1

Ok tack för den utförliga beskrivningen, det är kanske nått sånt som vi ska titta på ?
    Men visst e det konstigt att lägga plåt utan papp emellan ?