Byggahus.se

Hur lägger jag laminatgolvet?

1. E
    Medlem Nivå 4
    Jag ska till att lägga laminatgolv i vårt sovrum. Sovrummet är 385 cm x 407 cm. Jag bifogar en bild på hur jag tänkt lägga golvet men jag är inte säker på att det blir rätt. Finns det något vedertaget sätt att placera golvet på?

2. Mazen
    Inredare · Nivå 13
    Ett tips är att börja med en halv planka så du undviker dom små snuttar som annars blir i slutet på rad 1 o 2. Åxå bättre att börja med en ny planka på rad 6 så det inte blir samma sak där.

Du kan med fördel torrlägga golvet ett par rader.för att se hur fördelningen av skarvar blir. Inga generalskarvar eller skarvar närmare än en tredjedels planka är bra att ha som målbild.

• Laddar…
  3. B
    Medlem · Nivå 20
    Man brukar försöka få skarvarna mer slumpmässigt placerade genom att låta första brädan på en ny rad bestå av den bit som blev över från föregående rad. Det är viktigt att läsa tillverkarens anvisningar noga för där brukar det stå hur korta bitar som får användas och minsta tillåtna avstånd mellan skarvar.

4. N
    Medlem · Nivå 9
    "Trappstegsläggning" är inte fel på så sätt men det uppstår ett mönster i golvet som kan upplevas negativt. Som redan nämnts bör golvet läggas slumpmässigt för att undvika mönster.

5. E
    Medlem Nivå 4
    Redigerat 16 nov 2019 11:53
  6. Mazen
    Inredare · Nivå 13
    Du får ett rätt påtagligt mönster, men beroende på hur golvet ser ut, helplank, 2-stav, 3-stav etc så kommer det upplevas olika ..

Men betydligt bättre än det förra alt...

Jag säger.. kör!. Du kan alltid, med viss extra kostnad, ändra om det skulle blir för mycket hawaii.

7. B
    Medlem · Nivå 20
    Hur långa blir de små bitarna i ditt exempel och vad är minsta tillåtna längd enligt tillverkaren?

8. E
    Medlem Nivå 4
    Dom blir ca 30 cm och det borde vara godkänt.

9. B
    Medlem · Nivå 20
    Har du kollat?
    För det golv som vi la in var minsta längd 50 cm.

10. E
    Medlem Nivå 4
    Hittar inga uppgifter om det tyvärr.

11. B
    Medlem · Nivå 20
    Vad är det för golv du ska lägga?

12. Mazen
    Inredare · Nivå 13
    Tanke.. om vi räcknar lite bakåt, dvs att sista plankan på rad 1 är en halvplanka och första på rad 2 är den andra halvan. Hur blir skarv fördelningen då.
    Som BirgitS skriver är 30cm lite i minsta laget, någon enstaka okej..

13. E
    Medlem Nivå 4
  14. E
    Medlem Nivå 4
    Då blir mönstret samma som i första exemplet.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    golv3.png

15. Mazen
    Inredare · Nivå 13
    Bara en tanke för att slippa för många kortbitar, nej jag säger kör på ditt andra förslag.